هواگیری پکیج

با شروع شش ماه دوم سال و تجربه یک فصل سرد دیگر، بسیاری از خانه های مجهز به سیستم گرمایشی سراسری خود را آماده خوش آمدگویی به زمستان و سرما می کنند. با تنظیم دوباره و هواگیری پکیج ، یکی از بخش های مهم آماده سازی و روشن کردن پکیج و رادیاتور انجام می شود.

ناگفته نماند که فرایند هواگیری به این دلیل انجام میشود تا هوای باقی مانده در شوفاژ قبل از روشن شدن پکیج انجام شود. همچنین این کار به افزایش عملکرد و طول عمر پکیج و رادیاتور کمک میکند. در این مقاله قصد داریم با ساده ترین روش و در کمتر از یک دقیقه شما را با نحوه هواگیری پکیج آشنا کنیم.

چرا باید هواگیری پکیج انجام شود؟

دلایل زیر از جمله مهم ترین موارد هواگیری شوفاژ است:

  • احتمالا تجربه روبه رو شدن با چنین موقعیتی را داشته اید که با روشن شدن پکیج و جریان آب در لوله، رادیاتور یا شوفاژ همچنان سرد یا بخشی از آن سرد و نیمه دیگر گرم است.
  • زمانی است که متوجه فشار پایین آب گرم می شوید یا اینکه اصلا آب گرم ندارید؛ صدای پیچیده شده درون لوله های رادیاتور به شما میگوید که باید هرچه زودتر هوای درون دستگاه را تخلیه کنید.
  • استفاده طولانی مدت از پکیج و رادیاتور ها؛ درواقع نشانه این است که عمر مفید سیستم شما رو به پایان است.
  • اختلاف ارتفاع بنا با زمین؛ این اتفاق در آپارتمان ها می افتد که به دلیل اختلاف سطح لوله کشی آب از پایین به بالا است. وقتی فشار آب برای طبقات بالاتر کم باشد، قاعدتا میزان آب مورد نیاز رادیاتور هم پایین تر از حد استاندارد می شود.
  • افت فشار bar؛ ممکن است به دلیل کاهش فشار پکیج دیواری، دستگاه به تخلیه هوا نیاز داشته باشد ( این مورد را در ادامه مقاله بیشتر توضیح می دهیم).

⇐ فراموش نکنید که وقتی فشار پکیج کم شود، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. چرا؟ این اتفاق برای محافظت از دستگاه و قطعات داخلی در زمان کمبود آب است.

 

 

هواگیری شوفاژ: راهی برای محافظت از دستگاه

هواگیری پکیج

هواگیری رادیاتور دقیقا به همین دلیل انجام می شود؛ خروج هوای باقی مانده در مدار آب گرم رادیاتور و حفظ کارکرد دستگاه. رعایت این نکته ظریف کمک میکند تا پکیج، وارد مدار درست عملکرد خود شود و فشار مناسبی داشته باشد.

توجه داشته باشید که هواگیری پکیج بوتان یا برند ایران رادیاتور ممکن است متفاوت باشد. بنابراین لازم است درصورتیکه آشنایی کاملی با اصول راه اندازی دوباره پکیج و رادیاتور خانه ندارید به دو روش زیر عمل کنید:

  • مطالعه کامل این مقاله
  • مشاوره تلفنی یا حضوری با یکی از کارشناسان باتجربه برای تنظیم و راه اندازی دوباره سیستم

مهم: زمانیکه هواگیری دستگاه را به موقع و اصولی انجام دهید میتوانید هم از ماندگاری و عمر مفید آن مطمئن باشید و هم هزینه های مصرف انرژی را به میزان چشمگیری کم کنید.

همچنین لازم است بدانید که هواگیری رادیاتور برای رهاسازی گاز موجود در لوله های فلزی شوفاژ انجام می شود. این گاز به دلیل همنشینی با آب و هوا، اکسید شده است که باید حتما آزاد شود. پس درنظر داشته باشید سیستم های گرمایشی راه اندازی شده در بناهای قدیمی عموما لوله های فلزی دارند و نیاز به هواگیری رادیاتور بیشتر است.

نکته: اگر ساکن طبقات بالایی آپارتمان هستید لازم است درنظر داشته باشید که روش هواگیری پکیج در این طبقات در مقایسه با طبقات پایینی متفاوت است و به هواگیری بیشتری نیاز دارد و این به دلیل پایین بودن سطح آب در سیستم گردشی آب گرم رادیاتور است.

همچنین در چنین ساختمان هایی لازم است تخلیه هوای موتورخانه مرکزی با شیر هواگیری خودکار شوفاز انجام شود که البته در مقایسه با شوفاژهای معمولی، هواگیری بیشتری میخواهد.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر پکیج دیواری

 

آموزش کاربردی و ساده طریقه هواگیری پکیج

هواگیری پکیج

پیشنهاد میکنیم اگر برای اولین بار است که تجربه انجام چنین کاری را دارید، مراحل را ابتدا با دقت بخوانید و سپس هر مرحله را با صبر و حوصله عملی کنید:

تنظیمات پکیج دیواری

عموما همه پکیج های دیواری- بوتان، ایران رادیاتور و برندهای دیگر- از یک اصول مشخص برای هواگیری پکیج و همچنین هواگیری رادیاتور پکیج پیروی میکنند. کافی است دستورالعمل زیر را با دقت مطالعه و پیاده کنید.

  • فشار صفحه bar باید روی عدد دو باشد. چون بعد از تخلیه هوا، افت فشار زیادی اتفاق می افتد.
  • پکیج را روی حالت خاموش یا stand by قرار دهید.
  • نوبت به هواگیری رادیاتور های داخل ساختمان می رسد.

روش هواگیری رادیاتور چگونه است؟

بعد از بررسی تنظیمات پکیج دیواری، پیشنهاد میکنیم از نزدیک ترین رادیاتور به پکیج ساختمان شروع کنید. البته این مورد ممکن است چندان مهم نباشد ولی عموما و به صورت استاندارد توصیه می شود که به دلیل جریان سریع آب گرم، رادیاتور اول را هواگیری کنید و در مراحل بعدی روی شوفاژهای دیگر کار کنید.هواگیری پکیج

  • کار شما با باز کردن لوله آب گرم و روشن شدن پکیج رادیاتور شروع می شود.

 

  • بعد از پیدا کردن شیر هواگیری رادیاتور ، معمولا انتهای پمپ پکیج قرار دارد، آن را با پیچ گوشتی یا پیچ هواگیری و خلاف عقربه ساعت باز کنید.
  • همچنانکه به تدریج پیچ را باز میکنید باید منتظر خروج هوا با آب داغ باشید. پس بهتر است از یک دستمال با جذب بالا برای ایمنی بیشتر خودتان استفاده کنید.
  • برخی از مصرف کننده ها علاقه ای به خیس شدن اطراف در فرایند هواگیری ندارند و میتوانید از ظرف مناسب برای جمع کردن آب تخلیه شده استفاده کنید.
  • ابتدای هواگیری با سروصدای بیشتری همراه است و کمی که بگذرد هم صدا کمتر و هم فشار آب خروجی یکنواخت می شود. در این مرحله عملیات تخلیه هوا به پایان رسیده است.
  • با انجام مرحله آخر، میتوانید پکیج دیواری را روشن کنید.

مهم: هواگیری رادیاتور در بخش های دیگر خانه را فراموش نکنید. کارشناسان ما توصیه میکنند که در فرایند راه اندازی پکیج و رادیاتورها، برای هواگیری بهتر و ساده تر، کمی شیب برای شوفاژ درنظر گرفته شود که عموما حدودا 5/0 سانتی متر مناسب است.

⇐ بهتر است بدانید که رادیاتورهای پره ای در مقایسه با رادیاتورهای پنلی هواگیری بیشتری میخواهند که این به دلیل جنس و ساختار آن است.

 

 

بعد از هواگیری رادیاتور باید چه کرد؟

حالا نوبت به تنظیم دوباره فشار پکیج می رسد. از آنجایی که فشار bar به صفر رسیده است، لازم است تا دوباره با باز کردن شیر آبی رنگ زیر پکیج دیواری، آن را تنظیم کنید. لازم است تا این کار را با آرامش و دقت زیادی انجام دهید.

هواگیری پکیج

همانطور که بالاتر هم برایتان نوشتیم با تخلیه هوای محبوس شده در لوله ها، فشار پکیج دیواری افت زیادی پیدا میکند. بنابراین توصیه میکنیم حتما بعد از هواگیری، فشار آب پکیج را دوباره تنظیم کنید. فشار استاندارد بین5/1-2 bar است. اما اگر از این حدود پایین تر بود، روش زیر را انجام دهید:

  • تنظیم شیر آبی رنگ زیر پکیج تازمانیکه عقربه به 5/1 برسد. با رسیدن به عدد مورد نظر میتوانید شیر را ببندید.

افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری رادیاتور

این سؤال پیش می آید که  آیا احتمال افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری وجود دارد؟ بله، این اتفاق طبیعی است و برای همه انواع رادیاتور ممکن است پیش بیاید.

عموما در کنار رادیاتور اصلی خانه، یک شوفاژ دیواری هم نصب می شود که معروف است به حوله خشک کن. با تخلیه هوای حبس شده این حوله خشک کن نگرانی افزایش فشار پکیج هم برطرف می شود. روش هواگیری این وسیله هم مثل نحوه هواگیری رادیاتور است که بالاتر توضیح دادیم.

آیا افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری خطرناک است؟

بالا رفتن فشار پکیج در منازل مسکونی یا هر ساختمان دیگر میتواند آسیب هایی را برای سیستم اصلی و رادیاتورها به دنبال داشته باشد:

  • نشت آب از شیر اطمینان باعث رطوبت گیری ساختمان و در نتیجه آسیب در بلند مدت می شود.
  • پوسیدگی و زنگ زدگی لوله ها
  • آسیب به قطعات داخلی پکیج

هواگیری پمپ پکیج چگونه است؟

هواگیری پمپ پکیج

در پکیج های دیواری جدید یک پروانه پمپ یا air vent جاسازی شده است که کار تخلیه هوای اضافی پمپ و پکیج را انجام می دهد. اگر دقت کرده باشید گاهی صدای غیر طبیعی از این پمپ شنیده می شود که این صدا به دلیل انباشته شدن هوا به وجود می آید. کافی است شیر پمپ را به آرامی باز و هوای گیرکرده در آن را تخلیه کنید.

 

 

نحوه هواگیری پکیج بوتان چگونه است؟

نکته مهم در هواگیری این برند محبوب درنظر گرفتن یک قطعه مهم به نام شیرپرکن یا شیر هواگیری است. این قطعه کار کنترل میزان آب و فشار پکیج را انجام می دهد و با توجه به اینکه یک مدل قدیمی باشد یا جدید، سه نوع شیرپرکن وجود دارد:

  • شیر پرکن دستی
  • شیر پرکن نیمه اتومات
  • شیر پرکن اتومات

همه مدل های bn324i، اپتیما، پرلا، بیتا، پرلا پرو، پاویا، ورونا با یک روش استاندارد هواگیری می شوند که در قسمت هواگیری شوفاژ مفصل برایتان توضیح دادیم. فقط کافی است با پایان گرفتن فرایند هواگیری پکیج، باتوجه به مدل آن چند ثانیه صبرکنید تا فشار bar به 5/1 برسد. با بستن شیر پرکن در این مرحله، کار پکیج و گرم شدن رادیاتورها هم شروع می شود.

سخن ما با شما

شش ماه دوم سال اگرچه با سرما و سوز گزنده ای همراه است اما همیشه خاطرات خوشی را هم برای ما می سازد. تا زمانیکه خارج از منزل هستید از سرمای هوا و احتمالا قدم زدن در باران و برف بازی لذت ببرید. با ورود به خانه و احساس گرمای مطبوع، تمام آن خاطره های خوشایند را که ممکن است به این شکل تکرار نشود در ذهنتان مرور کنید.

کارشناسان ما همیشه آماده محافظت از این خاطرات زیبای زمستانی شما هستند و میتوانید برای انجام هرگونه تعمیرات و راه اندازی سرویس های گرمایشی – نصب و راه اندازی انواع پکیج، تنظیم دستگاه، هواگیری پکیج، هواگیری پمپ- روی ما حساب کنید.

مشتاقانه منتظر ثبت نظرات و تجربیات خود در زمینه تعمیر و نگهداری انواع لوازم خانگی هستیم.

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

  1. احمد عطایی نوامبر 5, 2022 at 3:39 ق.ظ - Reply

    با سپاس از شما بخاطر مطالب مفید و کاربردی.

  2. مولوی دسامبر 6, 2022 at 5:50 ب.ظ - Reply

    باسلام
    آیا هوای داخل پکیج را میتوان از شیر تخلیه ای که بالای آن هست که زمان افزایش فشار بایستی درپوش آن را باز کرد ، بصورت دستی فشار داده و هوای آنرا خارج کرد؟

  3. حسام الدین ژانویه 14, 2023 at 11:39 ق.ظ - Reply

    هنگام هواگیزی شوفاژ آیا شیر پر کن پکیج بایو باز باشد؟
    وقتی داریم هواگیری می کنیم اونقدر باید صبر کنیم دیگه آبی نیاد از رادیاتور؟

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید