علت خالی شدن گاز یخچال

شاید اگر از هر شخص درباره‌ی عمده ترین و رایج ترین مشکلات یک یخچال سوال کنیم، به یک جواب مشترک برسیم که آن خالی شدن گاز یخچال می‌باشد. در این جا قصد داریم علت خالی شدن گاز یخچال و دلایل آن را بررسی کنیم و اصلا بدانیم چرا گاز یخچال خالی شده است.

زمانی که موتور یخچال سالم است و کمپرسور روشن بوده اما برودت کافی را نداشته باشد، احتمالا یخچال نشتی دارد و گاز آن در حال اتمام می باشد. از دیگر علائم خالی شدن گاز یخچال می‌توان به گرم شدن یخچال و سرد نکردن آن اشاره کرد. به طوری که یخچال کم کم در طول زمان قدرت خود را از دست داده و به اندازه‌ی کافی خنک نمی‌کند.

در صورتی که در سوالاتی در مورد خالی شدن گاز یخچال و دلایل آن برای شما وجود دارد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

علت خالی شدن گاز یخچال

 

 

گاز یخچال چیست

گاز یخچال می‌تواند از ترکیب چند گاز شیمیایی یا حتی یک گاز مستقل تشکیل شده باشد که باعث خنک شدن فضای داخل یخچال و فریزر می شود.

امروزه طراحی یخچال‌ها به گاز یخچال بستگی دارد و اساسا نقش بسیار مهم و کلیدی در ساخت یک یخچال دارد.

در ساخت اولین یخچال‌های مصنوعی بیشتر از آمونیاک استفاده می کردند. آمونیاک یک ایراد اساسی داشت و آن این بود که قابل اشتعال بود و به همین خاطر در صورت نشتی می توانست سبب مسمومیت افراد شود. به همین خاطر استفاده از این گاز به تدریج و با گذشت زمان کنار گذاشته شد و شرکت های تولیدی یخچال با حذف این گاز به دنبال گازهای جایگزین رفتند.

اولین گازهای مورد استفاده شده، فریون ۱۲ بود که با توجه به بی بو بودن عملکرد مناسبی داشت ولی آن هم به دلیل آسیب به محیط زیست کنار زده شد.

همه‌ی یخچال‌ها توسط یک سیکل، که عمل خنک سازی یخچال را بر عهده دارد، خنک می شوند که به آن سیکل تبریدی می گویند. عمل خنک سازی یخچال با بالا رفتن فشار سیال در داخل کمپرسور که گرمای زیادی هم دریافت می‌کند و با از دست دادن دما به صورت مایع در می‌آید و به تدریج با کاهش فشار،گرمای داخل محفظه یخچال گرفته شده و باعث خنک شدن یخچال می شود، صورت می‌گیرد.

دلیل خالی شدن گاز یخچال

خالی شدن گاز یخچال ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد. داغ شدن گاز یخچال و خنک نشدن آن، خرابی کمپرسور، خرابی لاستیک درب و اپراتور می‌تواند از علائم خالی شدن گاز یخچال باشد.

 

 

نحوه تشخیص خالی شدن گاز یخچال

نحوه تشخیص خالی شدن گاز یخچال، اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا در اثر عدم تشخیص آن، امکان وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به یخچال وجود دارد.

در برخی موارد تخلیه گاز یخچال به آرامی صورت می‌گیرد که باعث می شود بوی تندی به مشام نرسد. البته نباید از این نکته غافل شد که ایجاد برفک در یخچال می‌تواند علت خالی شدن گاز یخچال باشد.

یکی از تصورات اشتباه این است که اگر مثلا درب یخچال باز بماند گاز آن خالی می شود و اگر یک یخچال به عنوان مثال به مدت طولانی کار کند، گاز یخچال تمام شده است. به طور کلی تشخیص خالی شدن گاز یخچال باید توسط یک تکنسین تعمیر یخچال انجام شود. البته با دانستن یک سری نکات ساده می توان خالی شدن گاز و علت خالی شدن گاز یخچال را تشخیص داد.

یکی از این موارد برفک زدن ابتدای اپراتور به علت کار کردن یکسره یخچال می باشد. مورد دیگر تغییر صدای کمپرسور یخچال و اینکه لوله‌های اپراتور و لوله برگشت به کمپرسور گرم می‌شود می باشد؛ که اگر این روند ادامه پیدا کند به کمپرسور صدمه وارد می شود.

به هر حال هر کدام از موارد بالا می تواند علت خالی شدن گاز یخچال باشد که با تشخیص به موقع آن می‌توان از بروز صدمات جدی‌تر جلو گیری کرد.

علت خالی شدن گاز یخچال

 

 

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر

زمانی که گاز یخچال به اندازه کافی نباشد و کاهش پیدا کند، محیط داخل یخچال خنک نشده و اصلی‌ترین وظیفه یخچال فریزر که خنک کردن مواد غذایی است انجام نمی‌گیرد. پس می‌توان گفت که اگر بنا به هر علتی گاز یخچال نشتی پیدا کند و خالی شود، در نهایت باعث گرم  شدن محیط یخچال می‌شود که نتیجه ی آن فاسد شدن مواد غذایی است. پس از علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر می‌توان به گرم شدن داخل یخچال اشاره کرد. مخزن این گاز در پشت یخچال قرار داشته و سبب خنک شدن محیط داخل یخچال می‌شود.

سوراخ شدن لوله‌های اپراتور می‌تواند یکی از موارد شایع خالی شدن گاز یخچال فریزر باشد. بعضی اوقات این لوله‌ها از جای خود کنده می‌شوند. این لوله‌ها که از جنس آلومینیوم هستند، در مسیر خود گاهی با مس و یا آهن متصل می‌شوند و جوش می‌خورند؛ اما خوب جوش نخوردن نقطه اتصال آلومینیوم یا مس و آهن،  ممکن است دلیل خالی شدن گاز یخچال باشد. همچنین قطر و ضخامت لوله بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر لوله قطر و ضخامت مناسب نداشته باشد به آسانی سوراخ شده و میزان فشار کمپرسور در لوله‌ها تغییر می‌کند.

یکی دیگر از علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر می‌تواند مربوط به آن باشد که شیر والف به درستی جوش نخورده باشد؛ اگر شیر والف خوب جوش نخورد و یا خراب باشد باگذشت زمان باعث خالی شدن گاز یخچال فریزر می‌شود. لازم است بگوییم که شیر والف شیری است که به کمپرسور متصل بوده و لوله اصلی را از طریقی به کمپرسور متصل می‌کند.

عوامل تاثیر گذار در خالی شدن گاز یخچال

۱- کار کردن یخچال به صورت مداوم

اگر موتور یخچال مورد استفاده‌ی ما دائما کار کند، می‌تواند به تنهایی علت خالی شدن گاز یخچال باشد. زیرا نشان دهنده‌ی بروز یک حالت غیر عادی است. همانطور که می‌دانید یخچال به طور دائم کار نمی‌کند بلکه پیوسته خاموش و روشن می‌شود تا موتور یخچال استراحت کافی داشته باشد. اگر موتور یخچال صدای پیوسته داشته باشد به این معنا است که آن به طور پیوسته کار می‌کند.

۲- تعمیر یخچال توسط افراد ناشی

اگر یخچال با مشکلی مواجه شود و فردی که آن را تعمیر می‌کند مهارت کافی نداشته باشد، احتمال صدمه زدن به یخچال و حتی خراب شدن قطعات وجود دارد که می‌تواند باعث خالی شدن گاز یخچال شود.

۳- جابجایی نادرست یخچال

در جابجایی یخچال باید بسیار دقت و احتیاط کرد؛ چرا که وارد شدن کوچکترین ضربه‌ای به دستگاه می‌تواند علت خالی شدن گاز یخچال شود. پس لازم است در جابجا کردن یخچال جانب احتیاط را کاملا رعایت کنید.

علت خالی شدن گاز یخچال

 

۴- تمیز کردن نادرست یخچال

شاید ساده به نظر برسد ولی اگر در تمیز کردن یخچال سهل انگاری کنید و یخچال را به طور صحیح تمیز نکنید، باعث تخلیه گاز یخچال می‌شود. لازم است متذکر شویم که بهتر است برای تمیز کردن یخچال فریزر و از بین بردن برفک آن، از اشیاء نوک تیز و برنده استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است باعث سوراخ شدن لوله‌ها و در نتیجه نشتی گاز یخچال شود.

اقدمات لازم پس از خالی شدن گاز یخچال

برای بررسی نشتی گاز یخچال می‌توانید کندانسور را بررسی کنید. که اگر به صورت یکسره کار کند و سرد باشد نشان دهنده‌ی نشت گاز یخچال می‌باشد؛ چرا که اگر لوله‌ها به خوبی کار کنند گرم هستند، نه سرد.

اقدام دیگری که میتوانید انجام دهید، قطع کردن اتصال برق یخچال است. اگر پس از کشیدن برق یخچال صدای خروج گاز از آن را شنیدید، نشان دهنده ی این است که تعادل برقرار بوده و همچنین گاز به طور صحیح جریان دارد. ولی اگر چنین صدایی به گوشتان نرسید، معمولا نشان دهنده نشتی گاز است. در این صورت حتما یخچال را از برق بکشید؛ زیرا گاز فریون یک گاز سمی و خطرناک است که برای سلامتی، خصوصا برای افرادی که دچار تنگی نفس و بیماری های تنفسی هستند مضر است. بنابراین با یک سری اقدامات هوشمندانه می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. در صورت بروز هرگونه مشکل بهترین اقدام بررسی توسط تعمیر کار مربوطه می‌باشد. پس به جای جابجایی بی مورد یخچال و اقدامات خود سرانه که ممکن است باعث آسیب به یخچال شود، بهتر است علت خالی شدن گاز یخچال توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

نکات پایانی و جمع بندی

همان طور که گفته شد گاز یخچال یک سیال مبردی است که باعث خنک شدن فضای داخل یخچال می‌شود. در صورتی که این گاز مبرد خالی شود، دمای محفظه یخچال هم به تدریج بالا می‌رود و همین امر، علت خالی شدن گاز یخچال می‌شود که با ظاهر شدن بوی بد، خوردگی در کندانسور و نشانههای دیگر ظاهر می‌شود؛ که در این صورت باید گاز یخچال را شارژ کرد. پس در صورت مشاهده‌ی علائم فوق حتما اقدامات لازم را انجام دهید تا از صدمات بیشتر جلوگیری شود.

ابتکار سرویس

یخچال و فریزر، وسیله‌ای بسیار کاربردی در زندگی امروزی است و خالی شدن گاز آن، یکی از مشکلات شایع یخچال است. اگر شما متوجه خالی شدن گاز یخچال شدید، بهتر است که کار را به متخصصین این موضوع بسپارید. گروه ابتکار سرویس دارای تکنسین‌های با تجربه و خبره بوده که به خوبی می‌توانند مشکل دستگاه شما را حل کنند.

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید