علائم خرابی و تعمیر برد یخچال فریزر

تعمیر برد یخچال: یکی از مهم‌ترین اجزای یخچال‌های فریزر که جز لوازم ضروری و جدایی‌ناپذیر آشپزخانه‌ی ما ایرانیان تبدیل شده، برد الکترونیکی آن‌ها می‌باشد. هرگونه خرابی و‌ مشکلی در این قطعه می‌تواند به طور کلی عملکرد دستگاه را مختل کند. این مشکل در بعضی از یخچال‌های هوشمند به صورت کد خطا در صفحه‌ی روی بدنه ظاهر می‌شوند و در انواع دیگر یخچال‌ها با علائمی همراه است که نشان‌دهنده مشکل در برد دستگاه است. اگر شما نیز جز افرادی هستید که با این ‌مشکل مواجه شده‌اید و شناختی از این قطعه در یخچال‌ها ندارید، با ما همراه باشید. ما سعی کرده‌ایم در این مطلب با معرفی کامل این قطعه، دلایل و علائم خرابی و همچنین روش‌های تعمیر برد یخچال را با جزئیات کامل توضیح دهیم.

تعمیر برد یخچال

وظیفه و عملکرد برد یخچال‌ فریزرها

تمام قطعات و فعالیت‌هایی که در یخچال‌ها رخ می‌دهند، تحت فرمان برد یخچال فریزرها هستند؛ یعنی هیچ قطعه‌ای فعالیتی انجام نمی‌دهند مگر به فرمان برد دستگاه. اگر یخچال و فعالیت‌های آن را به بدن یک انسان تشبیه کنیم، برد یخچال حکم مغز انسان را دارد که اعضای دیگر را کنترل می‌کند. بردها با توجه به اطلاعاتی که از سنسورها دریافت می‌کنند، فعالیت‌های یخچال را کنترل می‌کنند. این سنسورها دو مدل هستند و هر کدام وظایف مختلفی دارند.

 

 

گروه اول سنسورهای NTC هستند که اکثر سنسورهای یخچال را تشکیل می‌دهند. وظیفه‌ی آن‌ها انتقال سرما است. گروه دیگر سنسورهای PTC می‌باشد. زمانی که دمای یخچال بالا برود این سنسورها این پیام‌ را به برد دستگاه منتقل کرده تا برد نیز با کاهش دمای یخچال، آن را کنترل کند. در این مواقع برد یخچال، جریان برق بیشتری را به سمت کمپرسور و فن‌ها می‌فرستد تا سرمایش بیشتری تولید شود. همچنین کنترل دمای فریزر نیز برعهده‌ی برد الکترونیکی است تا از برفک زدن یا فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کند.

علت خراب شدن برد یخچال‌ها

علت خراب شدن برد یخچال‌ها

بردها جز قطعات حساسی هستند که بسیار باید مراقبشان بود. ما در این قسمت سه عامل مهمی که باعث خرابی آن‌ها می‌شود را معرفی کرده‌ایم.

• نوسانات برقی

وجود نوسانات برقی یا بالا و پایین شدن ولتاژ برق در لوازم‌های برقی می‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود. برای محافظت از یخچال‌ها بهتر است آن‌ها را مستقیماً به پریز برق وصل نکنیم و از محافظ‌ها استفاده کنیم تا مشکلی برای برد یخچال‌ها پیش نیاید.

• وجود اختلال در قطعات یخچال

گاهی مواقع کد خطاهایی بر روی صفحه یخچال نشان داده‌می‌شود اما خانواده‌ها به آن توجهی نمی‌کنند. این عدم بررسی می‌تواند باعث خرابی در قسمت‌های دیگر یخچال مثل برد دستگاه بشود. در صورتی که در همان ابتدا به راحتی می‌توانستید مشکل اولیه را حل کنید. پس هیچ کد خطایی را بی‌اهمیت ندانید.

• برخورد آب با برد

آخرین علت خرابی بردها برخورد آب با آن‌ها می‌باشد. خیلی از خانم‌ها موقع شستشوی یخچال یا خانه‌تکانی‌های عید، به این عامل دقت نمی‌کنند. پس هنگام استفاده از آب در اطراف یخچال حتماً حواستان باشد تا آب به برد یخچال نفوذ نکند.

 

مقاله پیشنهادی : تعمیر انواع یخچال فریزر 

 

علائم خرابی برد یخچال‌

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، در صورت مشکل در برد بعضی از یخچال‌ها، کد خطای مخصوصی نشان‌ داده‌می‌شود. این کد خطاها در هر برندی متفاوت می‌باشد و لازم است که برای اطلاع از آن‌ها به دفترچه‌ی راهنمای یخچال خود مراجعه کنید. تا در صورت نیاز به تعمیر برد یخچال فریزر خود بپردازید. در این قسمت ما کد خطای مربوط به برد بعضی از برند‌ها را معرفی کردیم.

  • یخچال‌های سامسونگ

کد خطای مربوط به برد در این یخچال‌ها D، D5، E23 و E40 می‌باشند. برد یخچال

  • یخچال‌های ال‌جی

در صورتی که برد یخچال‌های ال‌جی دچار مشکل شود، کد خطاهای Dh، F، Er و IF ظاهر می‌شوند.

  • یخچال‌های اسنوا

کد خطاهای F2، F3، F5، F6 در یخچال‌های اسنوا مربوط به خرابی برد می‌باشد.

  • یخچال‌های امرسان

در صورت وجود مشکل در برد یخچال‌های امرسان، کدهای FC، DS، D5 و CD روی صفحه‌ی یخچال نمایان می‌شود.

حال اگر یخچال شما سیستم عیب‌یابی هوشمند نداشته‌باشد، علائمی هست که با مشاهده‌ی آن‌ها احتمال وجود مشکل در برد یخچال را تقویت می‌کند.

• فن‌ها به خوبی کار کنند اما کمپرسور خاموش باشد

در صورتی که با وجود کار کردن فن‌ها، کمپرسور دستگاه شما خاموش باشد و سرمایش به درستی در یخچال ایجاد نشود، احتمال خرابی برد، رله استارت و کمپرسور وجود دارد.

برای این که خیالتان از رله استارت دستگاه راحت شود، یخچال را از برق بکشید و رله استارت را در بیاورید. اگر زمانی‌ که رله استارت را تکان می‌دهید، صدای تق‌تق می‌شنوید، مشکل از رله استارت است اما در غیر این صورت به احتمال زیاد باید سراغ برد یخچال بروید. و به تعمیر برد یخچال فریزر خود بپردازید.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر یخچال

 

• فن اپراتور کار نکند

معمولاً در اکثر مواقع، زمانی که فن اپراتور‌ها کار نمی‌کند، برد یخچال دچار مشکل شده‌است. به هیچ عنوان از کنار کار نکردن فن، ساده نگذرید که ممکن است باعث انفجار در برد الکترونیکی یخچال بشود. در صورتی که متوجه کار نکردن فن‌ها شدید، حتما با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید.

• برفک زدن یخچال‌های نوفراست

همان طور که اشاره کردیم، وظیفه‌ی کم یا زیاد کردن دمای داخل فریزر بر‌عهده‌ی برد یخچال است. در صورتی که یخچال شما نوفراست و برفک می‌زند، احتمال وجود مشکل در برد وجود دارد.

• یخچال روشن نمی‌شود

در صورتی که یخچال را روشن می‌کنید اما دستگاه اصلاً روشن نمی‌شود، ابتدا اتصال دو شاخه‌ی برق دستگاه با پریز را بررسی کنید. در صورتی که اتصال درست بود، احتمال وجود مشکل در برد وجود دارد. (در صورت وجود مشکل در موتور یخچال، دستگاه حداقل تا مرحله‌ی استارت پیش می‌رود)

• یخچال به صورت خودبه‌خود روشن و خاموش شود

در اکثر مواقعی که افراد با این مشکل مواجه شده‌اند، وجود مشکل در برد الکترونیکی دستگاه گزارش شده‌است. پس حتماً قبل از این که آسیبی به موتور یخچال شما وارد شود آن را بررسی کنید و در صورت مشکل برای تعمیر آن اقدام کنید.

نحوه‌ی تعمیر برد یخچال ‌ها

ابتدا برد یخچال جدا کنید تا بتوانید سلامت آن را بررسی کنید.

در مرحله‌ی اول، برد یخچال را از گرد و غباری که روی آن است، تمیز کنید و اتصال تمام پایه و قطعات به برد را بررسی کنید.

حتما دقت کنید که در صورت مشاهده‌ی جسم خارجی، آن را از روی برد بردارید.

در صورتی‌ که قطعاتی سوخته‌اند، آن‌ها را برداشته و با قطعه نو جایگزین کنید. برای متوجه شدن از سوختن قطعه‌ای می‌توانید از مولتی‌متر کمک بگیرید.

در انتها برد را دوباره روی دستگاه نصب کنید و آن را امتحان کنید.

تعمیر برد یخچال

تعمیر برد یخچال فریزرهای ساید و معمولی

پیشنهاد ما این است که در صورت مشاهده‌ی کد خطای مخصوص به برد در یخچال‌های ساید و یا دیدن علائم مربوط به این خرابی در یخچال‌های معمولی، حتماً از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید؛ چرا که این قطعه فوق‌العاده حساس بوده و با قسمت‌های مهم دیگر یخچال مثل کمپرسور در ارتباط است و در صورتی که تشخیص اشتباهی در ارتباط با آن داده‌شود و یا قطعه‌ای به اشتباه در آن نصب شود، ممکن است به قسمت‌های دیگر یخچال نیز آسیب بزند. به همین علت است که تعمیر برد یخچال را حتماً باید به تعمیرکاران بسپرید.

 

مقاله پیشنهادی : خرابی یخچال و راه حل آن

 

تعمیر برد برندهای مختلف یخچال فریزر

• اسنوا

تکنولوژی استفاده شده در برد یخچال فریزرهای اسنوا بسیار پیشرفته و مشابه با یخچال‌های روز دنیا می‌باشد؛ به همین دلیل تعمیر آن نیازمند تخصص بسیار می‌باشد و هر کسی توانایی تعمیر آن را ندارد. تعمیر برد یخچال اسنوا در مقایسه با دیگر برندهای ایرانی مشکل‌تر است و برای تعمیر آن از یک تکنسین باتجربه کمک بگیرید.

• سامسونگ

همیشه در یخچال فریزرهای سامسونگ، جدیدترین فناوری و قابلیت‌های روز دنیا به کار می‌رود. همین عامل باعث می‌شود تا تعمیر برد این یخچال‌ها کار هرکسی نباشد. در صورت مواجه با این مشکل، می‌توانید از نمایندگی های این برند و تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.

• ال‌جی

با توجه به تنوع زیاد مدل‌های این برند، محل قرارگیری برد این یخچال‌ها مختلف است اما عمدتاً این بردها پشت یا بالای یخچال‌ها قرار دارند. تعمیر برد یخچال برندهای ال‌جی نیز نیاز به تبحر دارد و حتماً باید از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید. غالباً تعمیر بردهای ال‌جی نسبت به تعویض آن‌ها به‌صرفه‌تر است و تنها زمانی که برد قابل تعمیر نبود و یا تعمیر آن هزینه‌ای برابر با تعویض داشت، اقدام به تعویض آن کنید.

هزینه تعمیر برد یخچال

به طور کلی نمی‌توان بدون بررسی بردها، هزینه‌ای برای تعمیرشان مشخص کرد. این هزینه با توجه به برند و مدل یخچال، نوع مشکل برد و قطعاتی که باید تعویض و یا تعمیر شوند، متغیر است. پس تا زمانی که تعمیرکار برد یخچال شما را بررسی نکند و محل خرابی آن را تشخیص ندهد، نمی‌توان براورد هزینه کرد.

در آخر بدانید که در صورت خرابی برد، یخچال شما دیگر کارایی نخواهد داشت و در اگر کد خطا یا علائم گفته‌شده را مشاهده کردید، حتماً تعمیر یا تعویض آن را به یک تکنسین بسپارید.ابتکار سرویس با بهره‌مندی از متخصصان مجرب در راستای راحتی هر چه بهتر و کم هزینه‌تر برای تعمیر یخچال فریزر در خدمت شما عزیزان می‌باشد. کافی از طریق سایت و یا به صورت تماس تلفنی مشکل خود را مطرح کرده تا در کمترین زمان متخصصان ابتکار سرویس در محل و منزل شما حاضر شده تا مشکل بوجود آمده را برطرف نمایند.

 

 

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید