لوله کشی کولر گازی

چه ساکن جنوب کشور باشید و چه شمال، چه اهل شرق ایران باشید و چه غرب بدون شک در فصل گرم سال یکی از انواع کولر به کارتان می‌آید و شما را از شرگرمای آزاردهنده در امان نگه می‌دارد. احتمالاً شما از جمله کسانی هستید که به زودی قرار است خانه سازی را تمام کند و باید با چند ریزه کاری مثل لوله کشی کولر گازی در ساختمان نوساز آشنا شود. پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا پایان بخوانید. چه بسا موفق شوید در فرایند نصب کولر، فقط تماشاچی نباشید!

کولر گازی از جمله لوازم خانگی است که آشنایی با کارکرد آن مثل کولر آبی نیست و به قول گفتنی چم و خم و ریزه کاری‌های زیاد اما ساده‌ای دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با لوله کشی کولر گازی ساختمان بیشتر آشنا کنیم. اگر مایل هستید بیشتر بدانید این مقاله برای شما نوشته شده است.

آشنایی با انواع کولر گازی

پیش از پرداختن به موضوع اصلی شاید بهتر باشد شما را با انواع کولر گازی بیشتر آشنا کنیم:

⇐ کولرگازی یک تکه

  • (پنجره‌ای یا اتاقی)- مناسب خانه و محل کار
  • کولر گازی پرتابل (قابل حمل) – مناسب برای فضاهای کوچک با قابلیت جابه جایی راحت

⇐ کولر گازی دوتکه

در این مقاله قصد داریم شما را با لوله کشی کولر گازی دوتکه آشنا کنیم

مقاله پیشنهادی : علت آب دادن کولر گازی و دلیل تخلیه نشدن آب کولر گازی ؟

نحوه کانال کشی کولر گازی

کانال کشی درواقع اولین و مهم‌ترین مرحله در فرایند نصب، لوله کشی و راه اندازی کولر گازی است. فرقی نمی‌کند کولر مورد نظرتان از چه برندی باشد، اگر استانداردهای لازم برای کانال کشی انواع کولر گازی در ساختمان شما رعایت نشده باشد در این مرحله قطعاً به مشکل برمیخورید که در بلند مدت می‌تواند دردسرهای جدی پرهزینه برایشتان بتراشد.

فراموش نکنید که

کانال کشی کولر گازی جزء تزئینات داخلی نیست!

نکته: درصورتیکه تصمیم به خرید ساختمان دارید درمورد رعایت استانداردها و درست بودن نحوه کانال کشی کولر گازی بررسی‌ها لازم را انجام دهید.

نکات بسیار مهم در فرایند کانال کشی کولر گازی

لوله کشی کولر گازی

اصل اول در این مرحله مهم توجه به سبک ساخت و ساز است و اینکه شما با چه نوع معماری و ساختمانی روبه رو هستید. موارد بیشتر را در فهرست زیر باهم می‌خوانیم:

  • درنظر گرفتن بهترین موقعیت برای دریچه هوادهی در نقشه کشی کانال

ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند کار تکنیسین را برای تعیین مسیر کانال کشی راحت می‌کنند. اما ساختمان‌های ساخته شده و قدیمی نیاز به مسیریابی درست برای کانال کشی دارند.

  • تهیه مواد اولیه مناسب برای ورق کانال

وقتی مواد مرغوب (فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم) برای این مرحله انتخاب شود، روی کیفیت خنکی و میزان جریان باد تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

  • عایق بندی اصولی

لازم است تا قبل از انجام مراحل لوله کشی کولر گازی، مرحله عایق بندی کانال‌های کولر را به صورت اصولی انجام دهید. برای عایق بندی و حفظ انرژی از پشم شیشه استفاده می‌شود. ناگفته نماند که در کانال کشی‌های نوین از موادی مثل پنل عایق شده و پلاستیک استفاده می‌کنند.

خدمات پیشنهادی : تعمیر کولر گازی

لوله کشی کولر گازی

اما برویم سر اصل موضوع! برای اینکه بتوانید شخصاً یا با حضور یک کارشناس مسلط کولر گازی مورد نظرتان را نصب و راه اندازی کنید لازم است در ابتدا با لوله کشی این وسیله پرکاربرد بیشتر آشنا شوید. چهار نکته را درنظر بگیرید:

1. چه سایز لوله‌ای را باید انتخاب کنم؟

این مرحله باید با حضور یک تکنیسین انجام شود چون بررسی مشخصات و قدرت کولر گازی مناسب با محل زندگی شما نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. بنابراین در قدم اول با یک کارشناس تماس بگیرید تا برای خرید لوله‌های مسی مناسب شما را راهنمایی کند.

مهم: انتخاب نصاب نابلد یا کم تجربه می‌تواند باعث خرج تراشی‌های بی دلیل در فرایند لوله کشی شود. مواردی بودند که لوله‌های مسی به صورت توکار انجام شده بودند درحالیکه اصلاً مناسب با کولرگازی و فضای مورد نظر نبود. بنابراین دراین مرحله لازم است دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید.

توجه داشته باشید که ارتباط بین دستگاه داخلی (پنلی که داخل خانه و روی دیوار نصب می‌شود) و دستگاه خارجی (پنلی که برای حفظ آسایش و دور کردن آلودگی صوتی خارج از ساختمان نصب می‌شود) با دو نوع لوله ممکن است. لازم است تا نصاب قطر لوله‌ها را بر حسب میلیمتر اندازه گیری کند.

در جدول زیر می‌توانید سایز لوله مسی کولر گازی در انواع برندها را مشاهده کنید:

لوله کشی کولر گازی
سایز لوله مسی کولر گازی اوجنرال
سایز لوله مسی کولر گازی هایسنس، گری، جنرال و میدیا
لوله کشی کولر گازی
سایز لوله مسی کولر گازی ال جی و سامسونگ

 2. تمیزکردن لوله‌ها

درصورتیکه از لوله کشی توکار کولر گازی استفاده می‌کنید این مرحله را باید با دقت زیادی انجام دهید یا از پیمانکار بخواهید. از آنجایی که ممکن است فرایند ساختمان سازی همچنان ادامه داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و کثیفی و رطوبت، ابتدا و انتهای لوله‌ها را با بست مسدود کنید.

با رعایت این مورد مهم هرچه قدر هم بین لوله کشی کولر گازی تا راه اندازی کامل آن طول بکشد، شما آسوده خیال هستید که آسیبی به آنها وارد نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی : نصب کولر گازی به چه صورت است؟ راهنمای کامل نصب کولر گازی

 3. عایق بندی لوله‌ها

ازآنجا که لوله‌ها در زمان روشن بودن کولر رطوبت محیط را جذب می‌کنند، لازم است چه لوله کشی کولر گازی روکار داشته باشید و چه لوله کشی زیرکار حتماً عایق بندی و هر 50 سانتی متر، این عایق را با بست کمربندی به لوله محکم کنید.

4. لوله خروجی آب

از اهمیت لوله کشی درین کولر گازی که کار تخلیه آب (رطوبت) را انجام می‌دهد هرگز غافل نشوید. بهتر است بدانید که وقتی کولر کار می‌کند، رطوبت از فضای داخل جذب و به خارج ساختمان هدایت می‌شود. بنابراین برای اینکه این انتقال به راحتی انجام شود یک مسیر برای انتقال این آب از پنل داخلی طراحی شده که باید با شیب منطقی به بیرون ساختمان هدایت شود.

مراحل زیر در هنگام لوله کشی درین کولرگازی باید رعایت شود:

  • شیلنگ تخلیه را در دریچه چپ یا راست قسمت پایینی پنل داخلی وارد کنید.
  • شیلنگ را حتماً زیر لوله‌های سردکننده و کابل برق قرار دهید.
  • شیلنگ باید با چسب مایع یا چسب برق یا بست کمربندی به دریچه پنل داخلی چسبانده شود.
  • هدایت شیلنگ به سمت پنل بیرونی
  • در کولرهای دوکاره، سرمایشی- گرمایشی، دریچه‌ای برای خروج آب تخلیه در مصرف زمستانی وجود دارد که در مسیر تخلیه مناسبی هدایت می‌شود.
  • بعد از عایق بندی لوله‌ها، از نوار چسب مخصوص و بست کمربندی محکم استفاده کنید.
  • سایز لوله درین اسپلیت با توجه به میزان آب کندانس کولر گازی، نوع و تعداد کولر و قطر لوله رفت و برگشت باید مشخص شود.
  • در پایان کار می‌توانید از تزئینات دلخواه خود برای پوشاندن لوله‌ها و کابل در محیط داخلی استفاده کنید.

یادآوری: جنس این لوله انتقال دهنده پلاستیکی است و بهترین کار انتخاب یک مسیر کوتاه از پنل داخلی به پنل بیرونی است.

مسیر لوله‌ها در لوله کشی کولر گازی

لوله کشی کولر گازی

همانطور که بالاتر هم برایتان نوشتیم، لوله‌های مسی باید با دقت انتخاب و نصب شوند. بهتر است کوتاه‌ترین مسیر بین پنل داخلی و خارجی را درنظر بگیرید. بدین صورت که پنل بیرونی پایین‌تر از پنل داخلی نصب شود تا احتمال انتقال روغن کمپرسور به درون پنل داخلی به صفر برسد.

لوله کشی داکت اسپلیت چگونه انجام می‌شود؟

لوله کشی داکت اسپلیت که به زبان ساده همان لوله کشی کولر گازی زیر کار است نیاز به رعایت سه اصل دارد که در ادامه باهم می‌خوانیم:

  • اصل اول:

از خیس و مرطوب نبودن لوله‌ها کاملاً مطمئن شوید. رعایت این اصل برای محافظت از کمپسور و تجهیزات حساس است.

  • اصل دوم:

لوله‌ها باید بدون هرگونه گردو غبار باشند تا در آینده سیستم دچار گرفتگی و مشکلات بیشتر نشود.

  • اصل سوم:

لوله‌ها روی زمین و درمعرض ضربه و آلودگی نباشند.

مقاله پیشنهادی : عیب‌یابی و تعمیر برد کولر گازی

درفرایند لوله کشی داکت اسپلیت به چه نکاتی دقت کنیم؟

لوله کشی کولر گازی زیرکار در لوله کشی اسپیلت با دنبال کردن چند نکته زیر انجام می‌شود:

  • اندازه گیری لوله مورد نیاز برای ارتباط پنل داخلی و خارجی کولر
  • موقع برش لوله‌ها بهتر است دو سر لوله را با چسب بپوشانید.
  • از روغن برای برش لوله‌های استفاده نکنید. چون ممکن است وارد لوله‌ها و گرفتگی آنها در فرایند نصب اسپلیت شود.
  • در مرحله اتصال لوله‌ها به کابل از نوار پرایمر استفاده کنید.
  • فاصله منطقی بین دو پنل داخلی و خارجی وجود داشته باشد. درغیراینصورت به ازای هر 5-6 متر از یک تراپ استفاده کنید.

سخنی کوتاه با شما

با به پایان رسیدن مراحل کانال و لوله کشی کولر گازی تنها موضوعی که باقی می‌ماند اجرت یا دستمزد لوله کشی و نصب کولر است. در این مورد با توجه به متراژ مکان، مواد اولیه (فولاد یا آلمینیوم) و موقعیت نصب و لوله کشی دستمزد را تعیین می‌شود.

نکته‌ای که نباید نادیده بگیرید عمر خدماتی است که دریافت می‌کنید. این دستمزد حتی اگر از نظر شما زیاد هم باشد، قرار است به شما برای سالهای سال کارکرد مفید کولر گازی، تضمین بدهد. پس برای این مرحله با خیال راحت و اعتماد کامل دست در جیبتان کنید و بعد از آن فقط شاهد نتیجه یک کار حرفه‌ای باشید.

ابتکار سرویس با دارا بودن متخصیصن و تکنسین های ماهر و با تجربه برای تعمیر کولر گازی ، نصب و سرویس آن با قیمتی مناسب در خدمت شما عزیزان می‌باشد. این مجموعه با سابقه طولانی در زمینه تعمیرات لوازم خانگی در تمام نقاط تهران آماده خدمت رسانی است.

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید