آب کولر گازی

استفاده از کولر گازی مزایا و معایب مختلفی دارد که یکی از این معایب، سرازیرشدن آب از پنل داخلی کولرگازی می‌باشد. این مشکل را باید جدی گرفت؛ چرا که می‌تواند به دستگاه، دیگر قطعات کولر، ساختمان و وسایلی که در اطراف آن وجود دارد آسیب وارد کند. قبل از این که آب کولر گازی و علت آب دادن کولر گازی را بررسی کنیم، خوب است که در ابتدا یک معرفی کوتاه از خود کولر گازی داشته باشیم.

اسپیلت یا همان کولر گازی یک دستگاه برای تنظیم دما در یک محیط بسته می‌باشد. کاری که کولر گازی انجام می‌دهد در واقع به این صورت است که از طریق عبور دادن هوای سرد از شبکه‌های پنل دستگاه باعث خنک شدن هوای اتاق می‌شود. مبرد کولر گازی در پنل از حالت مایع به بخار تبدیل می‌شود. این فرآیند، گرماگیر است؛ یعنی گرمای محیط را می‌گیرد و موجب خنک شدن محیط می‌شود.

آب کولر گازی

علاوه بر این رطوبت هوا جدا شده و روی لوله‌های شبکه اواپراتور پنل جمع می‌شود که در نهایت موجب کاهش رطوبت هوا میگردد.  دقیقا به همین دلیل است که در نقاط شرجی فقط از کولر گازی استفاده می‌کنند. برای جمع آوری آب کولر گازی در انتهای هر پنل یک منبع تعبیه شده است. علت آب دادن کولر گازی ، این است که در برخی موارد، آب به دلایلی از مسیر اصلی خود (از ناودانی) خارج شده و از پنل سرریز می‌شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، کولر را خاموش کرده و به جست و جوی مشکل بپردازید. ما در این مقاله به بررسی چند مشکل که باعث سرریز شدن آب کولر می‌شوند، می‌پردازیم.

 

مقاله پیشنهادی : 2 مدل از کم مصرف ترین کولر گازی محبوب در بازار

 

علت آب دادن کولر گازی

  • نشت هوا

بیشترین علت آب دادن کولر گازی ، نشت هوا است. برای کارایی بیشتر و مفیدتر از دستگاه کولر گازی، هوایی که به آن می‌رسد باید از دریچه کولر عبور کند. اگر هوا آن طور که باید عبور نکند، به این معناست که هوا نشت کرده و در نهایت منجر به عملکرد غیراستاندارد می‌شود؛ یعنی کولر آب می‌دهد.

  • مسدود شدن فیلتر هوا

از دیگر عواملی که می‌تواند دلیل آب دادن کولر گازی شود، مسدود یا خراب شدن فیلترهای هوا است. اگر فیلتر هوا مسدود شود اتفاقی که می‌افتد این است که جریان هوا از طریق سیستم مهار می‌شود که در این صورت باعث یخ زدگی رطوبت موجود در هوا شده و وقتی دستگاه خاموش می‌شود، دمای کولر بالا می‌رود پس یخ‌های تشکیل شده در فیلتر شروع به ذوب شدن می‌کنند. در نتیجه مشاهده می‌کنیم که دستگاه کولر گازی ما آب می‌دهد.

نکته: برای جلوگیری از این اتفاق فراموش نکنید که فیلتر هوای دستگاه را به طور مرتب چک کنید و در صورت نیاز هر 3 ماه یک بار آن را تعویض نمایید.

  • شکستگی پمپ

یکی از وظایف پمپ این است که آب را به طور کامل تخلیه کند تا از نشت آب جلوگیری شود. پمپ در زیر سیم پیچ خنک کننده قرار دارد. اگر پمپ به دلیل تجمع گرد و غبار خراب شده باشد، سبب سرزیر شدن آب کولر گازی می‌شود. در این مورد باید نسبت به تعویض پمپ اقدام کنید.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر کولر گازی و اسپیلت

 

  • دمای سرد محیط

اگر در زمان روشن بودن دستگاه، دمای محیط خیلی خیلی خنک باشد، سیم پیچ خنک کننده در اثر هوای سرد منجمد می‌شود و موجب آب دادن کولر گازی می‌گردد.

  • مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب

ناودانی یا همان خروجی سینی تخلیه آب قطعه‌ای است که آب حاصل از رطوبت کولرگازی را در خود جمع کرده و سپس به کمک لوله‌های موجود به سمت بیرون هدایت می‌کند. هر گونه مانع بر سر راه آب در این مسیر موجب برگشت آب و سرریز شدن آب می‌شود. ( این مورد را در ادامه دقیق تر بازگو می‌کنیم)

  • کمبود گاز کولرگازی

اگر گاز، کمتر از مقدار استاندارد در کولر وجود داشته باشد، در روند کار کولر مشکل ایجاد می‌کند و باعث یخ زدن کمپرسور می‌شود. این امر در نهایت باعث خاموش شدن دستگاه شده و همان طور که اشاره کردیم، با خاموش شدن دستگاه یخ‌ها ذوب شده و کولر آب می‌دهد.

  • عایق نبودن لوله‌های کولر گازی

لوله‌های کولر گازی حتما باید عایق باشند تا آب کولر گازی سرازیر نشود. ضرورت این موضوع به این دلیل است که خنک بودن لوله‌ها باعث جذب رطوبت هوا شده و همان طور که گفتیم باعث علت آب دادن کولر گازی می‌شود.

دستگاه کولر گازی مانند بسیاری از لوازم خانگی دیگر، به سرویس و نگهداری مناسب، مرتب و به موقع نیاز دارد. توصیه می‌شود کولر گازی خود را هر چند وقت یکبار تمیز و سالانه آن را سرویس کنید و در صورت نیاز از متخصصین سرویس کولر گازی کمک بگیرید.

آب کولر گازی

با توضیحاتی که گفته شد حتما متوجه شده اید که چک کردن مرتب کولر گازی بسیار مهم است و همه قطعات دستگاه نیز به نگهداری مناسب و تعمیر به موقع نیاز دارند. همچنین کارکرد درست قطعات مختلف مثل سیم پیچ تبخیر کننده را بررسی قرار دهید و عدم زنگ زدگی آن را مرتبا چک کنید. اگر تعمیر و نگهداری به طور مرتب انجام نشود، ممکن است مشکلات مختلفی برای کولر گازی شما اتفاق بیفتد.

 

مقاله پیشنهادی : همه چیز درباره کولر گازی ایستاده ، مزایا و معایب

 

عوامل موثر در جلوگیری از علت آب دادن کولر گازی ، تمیزکردن گرد و غبار موجود در جریان فضای داخلی و سیم پیچ های خارجی می‌باشد.

باید بگوییم حالا که با برخی از دلایل آب دادن کولر گازی آشنا شدید، وقت آن است که راه حل برخی از دلایل را توضیح دهیم.

برطرف کردن مشکل تخلیه با جایگذاری صحیح لوله درین

اگر لوله درین (شلنگ تخلیه آب) به دلایل مختلف مسدود شود، باعث تخلیه نشدن آب کولر گازی می‌شود که باید نسبت به باز کردن و تعمیر کردن آن اقدام کرد. دقت کنید که مسدود شدن لوله تخلیه آب کولر گازی یعنی این که اگر به هر دلیل مانعی سر راه آن قرار گیرد، آب جمع شده و به داخل برمیگردد. پس عوامل مختلفی می‌تواند سبب گرفتگی لوله تخلیه شود مثل:

  • تا خوردن لوله درین به صورتی که آب نتواند جریان یابد.
  • مسدود شدن لوله درین با لجن یا گرد و خاک به‌ مرور زمان که باعث برگشت آب می‌شود.
  • اگر شما از دسته افرادی هستید که آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می‌کنید، به یاد داشته باشید که داخل ظرف به لبه شیلنگ نرسد.
  • بدیهی است که شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد در غیر این صورت تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد.

آب کولر گازی

موارد دیگری هم هستند که اگر به آن‌ها توجه کنید باعث می‌شود تا از آب دادن کولر گازی جلو گیری ‌شود.

 

مقاله پیشنهادی : نصب کولر گازی به چه صورت است؟ راهنمای کامل نصب کولر گازی

 

برطرف کردن دلیل آب دادن کولر گازی با شارژ گاز به موقع

قبلا از ضرورت وجود مقدار استاندارد گاز کولر صحبت کردیم؛ زمانی که کولر گازی دچار کمبود گاز مبرد شود، سیکل آن به هم ریخته و باعث یخ زدن فین‌های اواپراتور (پنل داخلی) می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، به‌ محض این که کولر کنتاکت کند یا خاموش شود، حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به دلیل عدم تخلیه آب کولر، آب برمی‌گردد.

خدمات تعمیر کولر گازی ابتکار سرویس

اگر کولر گازی شما نیاز به تعمیر و یا سرویس داشت و شما هم وقت و مهارت کافی برای انجام این کار را نداشتید، اصلا نگران نباشید. گروه مجرب ابتکار سرویس آماده هرگونه خدمت‌ رسانی به شما عزیزان از جمله: نصب، سرویس و تعویض قطعات کولر می‌باشد. همچنین شما می‌توانید با برقراری تماس با مشاورین آنلاین این گروه پاسخ بسیاری از سوالات و مشکلات جزئی خود را درباره علت آب دادن کولر گازی خود دریافت کنید.

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید