علت روشن نشدن ماکروفر

علت روشن نشدن ماکروفر ، لزوما خرابی دستگاه و از کارافتادگی آن نیست. دلایل زیادی می‌تواند دخیل این موضوع باشد که روشن شدن دستگاه شما را مختل کند. این دلایل ممکن است به خاطر مشکلات درون خود دستگاه باشد و یا مشکلاتی نظیر نوسانات برقی که دستگاه را به آن وصل می‌کنید.

مشکلات نظیر روشن نشدن دستگاه نیز به حالات مختلفی خودش را نشان می‌دهد. برای مثال ممکن است پس از این که دستگاه را روشن می‌کنید، بر اثر فشار بر مدار، فیوز بپرد و برق کل خانه قطع شود. در نوع دیگر ممکن است اصلا برق به دستگاه نرسد و در حالت دیگر نیز این امکان وجود دارد که به دستگاه برق برسد ولی پس از اینکه به آن دستور پخت می‌دهید، شروع کار را در آن شاهد نباشید.

علت روشن نشدن مایکروفر

موارد مختلفی وجود دارد که می‌تواند علت روشن نشدن ماکروفر باشد. ایراد داشتن سیستم برق منزل، خرابی در سیم اتصال برق به ماکروفر، ایراد در پنل دستگاه، خرابی مگنترون، وجود ایراد در برد اصلی و… . سعی کرده‌ایم تا به شکل مفید، در این مقاله، این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.

برخی از این ایرادات، نیاز به تعمیر اساسی داشته و برخی دیگر، ممکن است با یک بازدید ساده قابل حل باشد. بنابراین، اگر با این مشکل رو به رو هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید ایراد به وجود آمده را تشخیص دهید.

 

 

  • ایراد در برق منزل، و یا ایراد از سیم متصل به مایکروویو

شاید موضوع، به نظر ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد که ایراد، از سیستم برق رسانی به دستگاه باشد. اما بیشترین موارد ثبت شده توسط مراکز تعمیرات مایکرویو، همین موضوع بوده است. یعنی عدم برق رسانی صحیح به دستگاه، مهم ترین علت روشن نشدن ماکروفر می‌باشد. ممکن است برق منزل شما با ایرادی رو به رو شده باشد که با وصل کردن دستگاه و روشن کردن آن، فشار زیادی به مدار وارد شود و فیوز را بپراند. و شاید گاها حتی برق آن پریز، قطع شده باشد. برای تست این مورد، راه ساده‌ای که توصیه می‌شود این است که از یک فازمتر استفاده کنید تا متوجه شوید پریز، برق دارد یا خیر. و یا از یک دستگاه دیگر که همانند مایکروویو، برق زیادی مصرف می‌کند، نظیر اتو یا سشوار، کمک بگیرید تا متوجه شوید آیا پریز به خوبی برق را ساپورت می‌کند یا خیر.

علت روشن نشدن ماکروفر

مورد دیگر که به آن اشاره می‌شود، خرابی واصل خود دستگاه است. برای مثال، ممکن است سیم دستگاه دچار ایراد شده باشد و یا بر اثر فشار زیاد برق، سیستم برقی دستگاه اتصال کوتاه شده باشد. این موارد را نیز ‌می‌توان علت روشن نشدن ماکروفر باشد. برای این که با این ایراد مقابله کنید، باید قاب پشت دستگاه را از آن جدا کنید تا به محتویات الکتریکی دستگاه دسترسی پیدا کنید. اگر در این محفظه، شاهد قطعاتی که دچار سوختگی شده‌اند و رنگ سیاه به خود گرفته‌اند بودید، باید مطلع باشید که دستگاه دچار اتصال کوتاه شده است. برای تعمیر آن، باید قطعاتی که دچار ایراد شده‌اند را تعویض کنید؛ که اگر در این زمینه آشنایی ندارید، از یک نیروی متخصص کمک بگیرید، چرا که مشکلات برقی دستگاه، باید با دقت بالایی حل شوند.

  • خرابی پنل نمایشگر، علت روشن نشدن ماکروفر

این موضوع نیز گاها می‌تواند باعث روشن نشدن ماکروفر شود. پنل نمایشگر، در واقع شامل صفحه display و دکمه‌هایی که به کمک آن دستورات لازم پخت را به آن می‌دهید می‌باشد. بنابراین اگر این قطعه از دستگاه دچار مشکل شده باشد، ممکن است دستوراتی که قصد دارید به دستگاه بدهید، به ثمر ننشیند. به همین دلیل، ممکن است دستگاه روشن نشده و شروع به کار نکند.

علت روشن نشدن ماکروفر

بنابراین، اگر با این مشکل رو به رو شدید، قبل از اینکه بخواهید به سراغ بررسی برد بروید، در اول سوکت‌های صفحه نمایش را بررسی کنید تا اگر ایرادی در آن وجود داشت، آن را برطرف کنید. البته توصیه می‌شود که این کار را هم به یک فرد با تجربه بسپارید، چرا که تعمیر آن تا حدودی نیاز به تخصص دارد.

 

 

  • خرابی مگنترون

شاید بتوان کلیدی ترین علت روشن نشدن ماکروفر را، خرابی این قطعه یعنی مگنترون دستگاه عنوان کرد. در حقیقت، مگنترون، لامپی است که انرژی برق را از مدار دریافت کرده و امواج مایکرو را تولید و ساطع می‌کند. بنابراین، اگر با خرابی در این قطعه رو به رو شوید، طبیعی است که هیچ موجی به غذای درون دستگاه تابیده نشده و هیچ پختی نیز صورت نمی‌گیرد و به شکل ساده‌تر، می‌توان گفت که اصلا دستگاه روشن نمی‌شود.

علت روشن نشدن ماکروفر

در صورتی که این قطعه خرابی شده باشد لازم است برای تعویض و یا تعمیر آن اقدام کنید که باید از یک مرکز تعمیراتی معتبر کمک بخواهید.

  • خرابی درب، یا میکروسوئیچ ماکروویو

احتمالا مطلع هستید که تا درب دستگاه به خوبی چفت نشده باشد، دستگاه روشن نمی‌شود. درون درب دستگاه، چند میکروسوئیچ وجود دارد که تا فرمان بسته شدن درب را به برد دستگاه ندهد، دستگاه شروع به کار نمی‌کند. به همین دلیل، مشکلاتی که باعث شود درب دستگاه به خوبی بسته نشود، می‌تواند علت روشن نشدن ماکروفر باشد.

خرابی درب، یا میکروسوئیچ ماکروویو

همچنین در برخی موارد، درب کاملا چفت می‌شود، اما خرابی میکروسوئیچ، باعث می‌شود که این پیام به برد داده نشده و دستگاه شروع به کار نکند.

برای بررسی این کار، باید قسمت میانی درب که چفت می‌شود را بررسی نمایید تا اگر تاب خوردگی، و یا علائم خرابی میکروسوئیچ در آن وجود داشت، متوجه آن بشوید تا برای تعمیر آن اقدام نمایید.

  • خرابی فیوز حرارتی، علت روشن نشدن ماکروفر

بررسی این مورد، ممکن است نیاز به تجربه و تخصص زیاد داشته باشد. درون دستگاه، فیوز‌هایی وجود دارد که وظیفه‌ی آن کنترل میزان برق ورودی و یا حرارت برخی از قسمت‌ها می‌باشد. برخی مواقع، بر اثر جریان پر نوسان، ممکن است این فیوز‌ها دچار ترکیدگی شود. بررسی این کار به کمک یک دستگاه مولتی‌متر صورت می‌گیرد. به این شکل که باید جریان را کنترل کنید و اگر جریانی در فیوز وجود نداشت، به این معنی است که فیوز دستگاه ترکیده است.

خرابی فیوز حرارتی ماکروفر

همچنین فیوز حرارتی نیز ممکن است پس از مدت زمان طولانی از کار بیفتد؛ که وجود ایراد در این فیوز‌ها، می‌تواند علت روشن نشدن ماکروفر باشد.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر فر و مایکروفر

 

  • مشکل در برد اصلی

برد اصلی دستگاه، معمولا آخرین موردی است که بررسی می‌شود تا ببینید آیا ایراد از این قسمت است یا خیر. برد دستگاه، در واقع مغز دستگاه می‌باشد و تمامی دستوراتی که به دستگاه می‌دهید، توسط برد دریافت شده به سایر قطعات دستگاه، رسانیده می‌شود. طبیعی است که وجود مشکل در برد، می‌تواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد، چرا که با خراب شدن این قطعه، شاهد ایراد در تمامی نقاط دستگاه خواهیم بود. خرابی این قطعه مستلزم تعمیر و یا تعویض آن است که باید توسط نیروی متخصص صورت بگیرد. شاید تعمیر آن ساده نباشد که به راحتی در منزل بتوانید آن را انجام دهید.

مشکل در برد اصلی ماکروفر

اگر با روشن نشدن مایکروفر رو به رو شدیم، چه کاری انجام دهیم؟

حال شاید این سوال پیش بیاید که به فرض، ما کاملا علت روشن نشدن ماکروفر را به شکل تئوری درک کردیم، حال اگر با این مشکل رو به رو شدیم، چه کاری انجام دهیم؟

پس از اینکه از اتصال کاملا سالم جریان برق اطمینان حاصل کردید باید به سراغ بررسی قطعات درونی دستگاه بروید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دوشاخه را از برق جدا کرده و تمامی محتویات درون محفظه را از آن خارج کنید. سپس کاور فلزی محافظ دستگاه را باز کنید تا به درون آن دسترسی پیدا کنید. فیوز‌ها را چک کنید تا اگر ایراد از این قسمت است، با جایگزین کردن آن، دستگاه را تعمیر کنید. ( تست فیوز با مولتی متر انجام می‌شود که در صورتی که با آن آشنا نبودید، می‌توان با بررسی مقالات مربوطه، به راحتی این تست را انجام دهید.) توجه داشته باشید که تست مگنترون نیز با مولتی متر امکان پذیر است.

در مرحله‌ی بعد، باید درب دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که همنطور که گفتیم، خرابی میکرو سوئیچ نیز می‌توان علت روشن نشدن ماکروفر باشد. باید دقت داشته باشید که میکروسوئیچ‌ها را پیدا کرده و چفت شدن دقیق آن‌ها را بررسی نمایید تا اگر مشکلی در آن بود، آن را تعمیر کنید. در آخر کار نیز اگر هیچ یک از این موارد مشکلی نداشت، احتمالا برد دستگاه دچار مشکل شده است که باید تعویض شود.

علت روشن نشدن ماکروفر

علت روشن نشدن ماکروفر در برند‌های مختلف

طبق بررسی‌ها، شاخصه‌ی کاملی از این که بگوییم یک برند خاص، بیشتر به این دلیل دچار مشکل می‌شود، وجود ندارد. اما طبق تجربه‌ای که در این زمینه کسب شده است، بیشترین علت روشن نشدن مایکروفر ال جی ، خرابی فیوز‌های آن ثبت شده است. طبق همین بررسی‌ها، علت روشن نشدن ماکروفر سامسونگ ، بیشتر خرابی برد در آن ثبت شده است. این موارد البته به خاطر کیفیت بد این دستگاه‌ها نمی‌باشد بلکه اصلی ترین علت آن، استفاده نادرست و نواسانات موجود در برق شهری است. که توصیه می‌شود حتما دستگاه خود را به شکل مستقیم به برق وصل نکنید و از یک محافظ برق استفاده نمایید.

 

 

نتیجه گیری

موارد زیادی هستند که ممکن است علت روشن نشدن ماکروفر بشوند. اگر این مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد که بیشتر تعمیراتی که باید برای این مشکل انجام شود، نیاز به تخصص و تجربه دارد. برای همین توصیه می‌کنیم حتما یک مرکز تعمیراتی معتبر را در نظر داشته باشید که در صورت وجود مشکل، بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید.

یکی از این مراکز تعمیراتی، گروه مجرب ابتکار سرویس می‌باشد که در طی سالیان اخیر، تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی تعمیر فر،ماکروفر و مایکروویو پیدا کرده است. بنابراین، در صورتی که شما عزیزان نیاز به تکنیسن داشتید، می‌توانید روی متخصصین این گروه، حساب کنید.

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

  1. داریوش آگوست 23, 2022 at 9:13 ق.ظ - Reply

    درود برشما . خسته نباشید . دیروز مایکروفر روشن کردم دیدم یه دودی از قسمت فرمان پخت ال سی دی اومد بیرون دستگاه خاموش شد و روشن نشد ..دستگاه باز کردم دیدم یک مقاومت سوخته . حالا نمیدونم چیکار کنم . خواهشم راهنمایی کنید

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید