برد کولر گازی

برد الکتریکی کولرگازی، یکی از استراتژیک‌ترین قطعات دستگاه، به حساب می‌آید. خرابی در این قطعه، عدم کارکرد صحیح دستگاه را به دنبال خواهد داشت و حتی در صورت وجود ایراد اساسی در آن، روشن نشدن دستگاه نیز ممکن است رخ دهد. برد کولر گازی خودش از جزء‌های کوچک‌تری تشکیل شده است که در صورت وجود مشکل در هر کدام از آن‌ها، ممکن است مختل شدن کارکرد برد را شاهد باشیم. رله‌ی اصلی، آی سی و … از قطعاتی هستند که اگر ایراد پیدا کنند، کارکرد برد کولرگازی نیز با مشکل مواجه می‌شود. در این مقاله علت‌های خرابی برد کولرگازی بررسی می‌شود و همچنین کار‌هایی که برای تعمیر و یا تعویض آن لازم است انجام گیرد نیز، برای شما گفته خواهد شد. بنابراین اگر مشکلی در قسمت برد کولر گازی شما به وجود آمده است، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برد کولر گازی

 

برد کولر گازی چیست؟

برد الکتریکی کولر گازی، در واقع شاه‌ راه برق رسانی به تمامی قطعات دستگاه می‌باشد. برق شهری که شما کولر را به آن وصل می‌کنید، برق 220 ولت می‌باشد. این جریان، وارد برد کولر گازی شده و با تغییر ولتاژ، به تمامی نقاطی که برای عملکرد به انرژی برق نیاز دارند، فرستاده می‌شود. همچنین دستوراتی که شما به واسطه‌ی کنترل دستگاه به آن می‌دهید، توسط برد تجزیه تحلیل شده و برنامه‌های لازم برای آن را به سایر قطعات، می‌دهد. پس همانطور که مشاهده می‌شود، برد کولرگازی عملکردی مثل مغز برای انسان را دارد که تمامی اعمال و رفتار دستگاه، از آن سرچشمه می‌گیرد.

 

مقاله پیشنهادی : علت برفک زدن یا یخ زدن کولر گازی در تابستان و زمستان

 

در صورت خرابی این قطعه‌ی پیچیده، همواره توصیه می‌شود که برای تعمیر آن، از یک فرد کاربلد کمک بخواهید؛ چرا که این قطعه، از ظرافت و حساسیت بالایی برخوردار بوده و در صورت تعمیر اشتباه، ممکن است علاوه بر این که ایراد آن رفع نشود، خرابی‌های دیگری هم گریبان گیر شما باشد. همچنین از آن جایی که برد کولر گازی مستقیما با برق ارتباط دارد، باید در نظر داشته باشید که در صورت نداشتن تجربه‌ی کافی و دست به آچار شدن برای تعمیر آن، ممکن است خطراتی را نیز برای شما به دنبال داشته باشد.

در کل، اگر ساده بخواهیم بگوییم، خاموش و روشن شدن دستگاه، کنترل کردن فن، کارکرد کمپرسور، ایجاد تغییر حالات درون کولر و … همگی به کمک برد انجام می‌شود و طبیعی است که در صورت وجود مشکل در این قطعه، عمکلرد کلی دستگاه نیز با مشکل مواجه شود.

علت و علائم خرابی برد کولر گازی و اسپیلت

خرابی برد کولر گازی ، می‌تواند خودش را با علائم زیادی نشان بدهد که با شناخت این علامت‌ها می‌توان این تشخیص را داد که احتمالا، مشکل به وجود آمده به خاطر خرابی برد دستگاه بوده و باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کرد.

  • روشن نشدن کولر گازی

هرچند که این امر، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد؛ مثل کثیف بودن فیلتر، مسدود بودن راه آب و … اما خرابی برد کولر گازی نیز، می‌تواند علت اصلی به وجود آمدن این مشکل باشد.

  • کار نکردن کمپرسور

این مشکل نیز می‌تواند از دیگر نتایج عدم کارکرد صحیح برد دستگاه باشد.

  • کم شدن قدرت خنک کنندگی

علاوه بر عدم شارژ گاز کولر و سرویس صحیح و به موقع دستگاه، که به کم شدن قدرت خنک کنندگی دستگاه سرانجام می‌شود، خرابی برد کولر گازی نیز می‌تواند از دلایل اصلی به وجود آمدن این مشکل باشد. این کم شدن قدرت خنک کنندگی، می‌تواند با گرم شدن باد کولر نیز همراه باشد که اصلی ترین دلایل آن، همان مواردی است که ذکر کردیم.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر کولر گازی و اسپیلت

 

اما علت‌های خرابی برد الکتریکی دستگاه چه مواردی هستند؟ همانطور که گفتیم، این قطعه، از اجزای زیادی تشکیل شده و از حساسیت بالایی نیز برخوردار است. وجود نوسانات برق، قطع و وصل شدن برق و عدم استفاده‌ی صحیح از دستگاه و همچنین پشت گوش انداختن سرویس‌های دوره‌ای کولر، ممکن است به وارد شدن فشار بیش از حد به دستگاه منجر شده و باعث به وجود آمدن این ایرادات، در کولرگازی بشود. که حال تک تک به خرابی در اجزای برد کولر گازی ، می‌پردازیم.

  • خرابی رله اصلیبرد کولر گازی

به سوئیچ الکترومکانیکی برد کولر گازی ، رله گفته می‌شود. این جزء، خودش از چند کنتاکت و بوبین تشکیل شده است و کارکرد آن، تاثیر مستقیم بر روی کمپرسور و فن دستگاه خواهد داشت.

برای تعمیر آن، باید رله را از روی برد جدا کرده و با یک آمپرمتر، آن را تست کنید. اگر مشکل از این قسمت بود، باید رله را تعویض کنید و اگر مشکل از اینجا نبود، باید به سراغ تست سایر اجزا بروید.

  • IC

پس از اینکه به خوبی رله را بررسی کردید و متوجه شدید که ایراد از این قسمت نیست، حال باید به سراغ تست آی سی دستگاه بروید. در صورتی که آی سی سوخته باشد، برد کولرگازی با مشکل مواجه است و لازمه‌ی آن این است که آی سی سوخته را تعویض کنید.

  • رگلاتور و ترانسفورماتور

همانطور که از اسم این دو نیز پیداست، این دو قطعه بر روی برد کولرگازی ، نقش تبدیل برق 220 ولت شهری، به برق 12 و یا 24 ولت را دارند. در صورت خرابی این قطعه، برق به درستی به اجزای دستگاه نرسیده و کارکرد کولر، با مشکل مواجه است.

در صورت خرابی این جزء، باید این قطعه‌ی سوخته را به آرامی از دستگاه جدا کرده و یک ترانسفورماتور جدید را بر جای دقیق خودش، لحیم کنید.

 

مقاله پیشنهادی : طریقه باز کردن پنل داخلی کولر گازی و اسپیلت

 

  • مادون قرمز

وقتی به کمک کنترل کولر، به آن دستوراتی را ابلاغ می‌کنید، این کار توسط اشعه‌ی مادون قرمز که در جلوی پنل کولر قرار دارد، انجام می‌شود. این نقطه‌ی عملکرد، به وسیله‌ی یک سیم به برد کولر گازی وصل شده و دستورات ابلاغ شده را به آن انتقال می‌دهد. بنابراین مشکل در مادون قرمز نیز می‌تواند به عدم کارکرد صحیح برد منجر شود.

البته این ایراد می‌تواند به دلیل خرابی کنترل هم باشد؛ بنابراین ابتدا از سالم بودن کنترل مطمئن شوید و پس از آن به بررسی برد بپردازید.

برد کولرگازی

  • ایراد در مقاومت

مقاومت‌ها در مسیر قطعاتی مثل آی سی، که حساسیت زیادی به ولتاژ بالا دارند، قرار می‌گیرند تا از ورود جریان اضافه که باعث سوختن آن می‌شود، جلوگیری کنند. برای تست این قطعه، باید از یک آمپرمتر کمک گرفته و مقاومت قطعه را اندازه بگیرید. در صورتی که کارکرد آن مناسب نبود، باید آن را تعویض کنید.

 

مقاله پیشنهادی : نشانه‌ها و علائم سوختن موتور کولر گازی

 

  • شل شدن سیم‌های برق

برخی موارد دیده شده است که شل شدن سیم‌ها و فیش‌های روی برد، باعث به وجود آمدن ایراد در برد کولر گازی شده است. برای رفع این مشکل، توصیه‌ای که می‌شود این است که سیم‌ها را از برد جدا کرده و دوباره آن‌ها را وصل کنید؛ چرا که ظرافت قطعه بالا می‌باشد و تشخیص ایراد بر روی آن دشوار است. این کار نیاز به تخصص دارد و اگر در این زمینه تجربه نداشته باشید، احتمال آن زیاد است که نتوانید سیم‌های جداکرده را دوباره بر جای اصلی خودش قرار دهید.

  • خرابی خازن

خرابی خازن نصب شده بر روی برد نیز می‌تواند علت خرابی برد کولر گازی باشد. برای تست آن باید از اهم‌متر کمک بگیرید. اگر اهم‌متر هیچ ری اکشنی از خود نشان نداد، نتیجه می‌گیریم که خازن سوخته و نیاز داریم تا آن را تعویض کنیم.

برد کولرگازی

تعمیر برد کولر گازی

تا حدودی شما را با ایراداتی که ممکن است برای برد کولر گازی به وجود بیاید و کارکرد آن را مختل کند، آشنا کردیم؛ اما چیزی که واضح است، این می‌باشد که تعمیر این قطعه، نیاز به آموزش دیدن، تجربه داشتن و همچنین مجهز بودن به ابزار آلات مربوطه می‌باشد. و لازم است تا علاوه بر تشخیص درست بر خرابی قطعه‌ی مورد نظر، بتوانید آن جزء را تهیه کرده و با جزء خراب شده، جایگزین کنید. به همین دلیل، تا جایی که ممکن است، به شما توصیه نمی‌شود برای تعمیر برد دستگاه، خودتان دست به کار شوید؛ چرا که قطعه حساسیت بالایی داشته و ممکن است به دلیل نداشتن تجربه‌ی کافی، به سایر اجزای آن نیز آسیب وارد کنید. در عوض توصیه‌ی ما به شما این است که در چنین مواردی، از یک نیروی متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

مقاله پیشنهادی : نحوه تست و تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره‌ای

 

تعویض برد کولرگازی

در برخی موارد مشاهده می‌شود که خرابی‌های بیش از حد اجزای برد کولر گازی، ما را مجاب می‌کند که به جای تعمیر این قطعه، برای تعویض آن اقدام کنیم. برای مثال، در مواردی، برد کولرگازی به شکل کلی می‌سوزد؛ در این موارد، فقط تعویض آن می‌تواند کارساز باشد. اما برای تعویض آن باید چه کاری انجام داد؟

برای تعویض آن، ابتدا باید پیچ‌های بدنه‌ی کولر را باز کرده و پنل جلویی را خارج کنید؛ سپس حجمه‌ی توری شکل که به خاطر وارد نشدن گرد و غبار به درون دستگاه تعبیه شده است را از دستگاه جدا نمایید.

حال باید سیم‌های متصل به برد را به کمک سیم‌چین ببرید تا بتوانید برد سوخته را از دستگاه جدا کنید. (یادتان باشد که قبل از جدا کردن سیم‌ها، به خاطر بسپارید که هر سیم به کجا وصل می‌شود).

برد جدیدی که خریداری کرده‌اید را همانند همان برد قبلی، در جای درست نصب کرده و سیم‌ها را نیز مطابق برد قبل، به کمک لحیم، به برد جدید وصل کنید.

برد کولرگازی

سپس حجمه‌ی توری شکل که از دستگاه جدا کردید را در جای درستش نصب کرده و در مرحله‌ی آخر، بدنه‌ی کولر را به کمک پیچ‌هایی که باز کرده بودید، بر سر جای خود قرار دهید.

 

مقاله پیشنهادی : راهنمای استفاده از ریموت کنترل و تنظیمات کولر گازی

 

خدمات کولرگازی ابتکار سرویس

ابتکار سرویس، دارای یک گروه مجرب در زمینه‌ی تعمیر لوازم خانگی می‌باشد متخصصین آن، توانایی تشخیص ایراد، تعمیر و سرویس هر برندی از کولرگازی را دارا می‌باشند؛ و در صورتی که برای دستگاه خود، نیاز به تکنسین متخصص داشتید، می‌توانید روی توانایی افراد این گروه حساب کنید. متخصصین این گروه، در هر کدام از موارد تعویض و تعمیر برد کولر گازی تخصص داشته و در صورت نیاز، برای خدمت رسانی به شما عزیزان، آماده می‌باشند. همچنین مشاورین آنلاین این گروه، همواره در دسترس می‌باشند و اگر در هر زمینه‌ای‌، از قبیل برد کولرگازی ، سوال و مشکلی برایتان به وجود آمده بود، می‌توانید با برقراری تماس، مشکلات خود را تا حدودی حل کرده و پاسخ سوال‌های خود را بگیرید.

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید