لوله مویی کولر گازی

کولرگازی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی موجود در بازار است که در هر منطقه‌ای با هر آب و هوایی پاسخگوی شما خواهد بود؛ اما با پیشرفت این دسته از سیستم‌های خنک کننده، اضافه شدن قطعات مختلفی که در سیستم‌های قدیمی‌تر وجود نداشتند، مشاهده شد؛ یکی از این قطعات، لوله مویی است؛ لوله مویی، لوله‌ای از جنس مس می‌باشد که در سیستم‌هایی که کمپرسور وجود داشته و اختلاف فشار در قسمت‌های دستگاه وجود دارد، کاربرد اساسی دارد. لوله مویی کولر گازی معمولا بین 100 سانتیمتر تا 400 سانتیمتر طول داشته و قطر آن به 10 میلی‌متر می‌رسد.

لوله مویی کولر گازی

کار اصلی آن، جدا کردن قسمت دارای فشار بالا و قسمت دارای فشار پایین در سیستم‌های خنک‌کننده می‌باشد. حال اگر این لوله مسدود شود، ممکن است میزان جریان برقی که برای کار کردن کولر نیاز است به شدت افزایش یابد که به اصطلاح می‌گویند دستگاه آمپر زده است؛ این پدیده باعث می‌شود دستگاه به شکل خودکار خاموش شود، در ادامه بیشتر به اینکه لوله‌ مویی کولر گازی چیست، چه کاربرد و چه مزایا و معایبی دارد بیشتر توضیح داده خواهد شد.

 

 

لوله مویی کولر گازی چیست؟

لوله مویی، از قسمت‌های اصلی سیستم تبرید بوده که نقش مهمی در تنظیم کردن مایع خنک کننده‌ی موجود در کولرگازی ایفا می‌کند، به این صورت که در آن زمان که مایع مبرد از کندانسور عبور می‌کند، به لوله مویی می‌رسد و فشار آن به شدت کاهش می‌یابد؛ این کاهش فشار باعث می‌شود که مایع مبرد به حالت گاز دربیاید، تا در ادامه این گاز سرد، توانایی بیشتری در گرفتن گرمای هوایی که از محیط به کمپرسور وارد شده و قرار است به محیط فرستاده شود، داشته باشد. در واقع لوله مویی کولر گازی که بین کندانسور و اوپراتور قرار دارد، باعث این می‌شود که فشار مایع مبرد در داخل کمپرسور شکسته شود. مسی بودن و داشتن قطر کم این قطعه، باعث شده است که این پدیده به نحو احسن انجام شود.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر کولر گازی و اسپیلت

این لوله با توجه به قدرت کولر و فشاری که به کمرپرسور وارد می‌شود معمولا بین 100 تا 400 سانتیمتر طول و بین 1 تا 10 میلیمتر قطر دارد که در ادامه به شکل کلی به آن پرداخته می‌شود.
این لوله‌ها تنها در کولرگازی موجود نمی‌باشد و در حقیقت تمامی دستگاه‌هایی که سیستم خنک کننده با مایع مبرد دارند، باید شامل این قطعه باشند؛ این قطعه در یخچال و فریزر نیز وجود دارد و در آن جا نیز وظیفه‌ی شکست فشار را انجام می‌دهد.

لوله مویی

استفاده از لوله مویی کولر گازی چه مزایایی دارد؟

این قطعه جایگزین‌های دیگری نیز دارد که بعضا جدید‌تر از لوله مویی کولر گازی می‌باشد، اما این قطعه به نسبت سیستم‌های جایگزین، مثل دانفوس و الکو، مزایایی دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

  • قیمت لوله مویی به نسبت سایر جایگزین‌ها که به عنوان جداکننده‌ی قسمت‌های با فشار بالا و قسمت‌های با فشار پایین استفاده می‌شود، پایین‌تر است و این کاهش هزینه، از مزیت‌های مهم و مهندسی لوله‌ مویین کولر گازی به حساب می‌آید، همچنین میزان گاز مصرفی توسط این قطعه بسیار کمتر از سایر جایگزین‌های می‌باشد.
  • یکی دیگر از مزیت‌های لوله مویین این است که نیاز به کنترل کننده‌ فعالی نداشته و تنظیم فشار تنها با طول و قطر لوله کنترل می‌شود، بنابراین برای فعالیتش، به شکل مستقیم به انرژی برق نیازی ندارد و حتی اگر دستگاه خاموش هم بشود، به کار خودش ادامه می‌دهد تا تعادل در سیستم به وجود بیاید، در حالی که سیستم‌های دانفوس و الکو با خاموش شدن دستگاه، دیگر فعالیت نمی‌کنند.
  • این لوله‌ها، به این علت که پس از خاموش شدن دستگاه، باز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند، زمانی که کولر دوباره بخواهد شروع به کار کند، کمپرسور فاقد فشار اولیه است.
  • علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، لوله مویی کولر گازی ، با تمامی مبرد‌های فریونی سازگاری دارد، در حالی که شاید موارد جایگزین، با تمامی مبرد‌ها سازگازی نداشته باشد.

 

 

معایب استفاده از لوله مویی کولر گازی

پس از بررسی مزایای لوله مویی کولر گازی ، باید بگوییم که استفاده از این سیستم، معایبی نیز به همراه دارد، وظیفه‌ی شما این است که مزایا و معایب این قطعه را در نظر بگیرید، سپس تصمیم بگیرید که از چه سیستمی برای کولر خود استفاده کرده و یا چه دستگاهی را تهیه کنید.

  • یکی از معایبی که این قطعه دارد، این است ک در فشار‌های برودتی پایین، قابلیت کار کردن ندارد و به دلیل اینکه قابل تنظیم هم نیست نمی‌توان در سیستم آن دست برد.
  • از دیگر معایب استفاده از این قطعه، این است که با وجودش در سیستم کولر گازی، امکان استفاده از رسیور وجود نخواهد داشت، رسیور قطعه‌ای است که وظیفه‌ حذف کردن نوسانات موجود در مبردی که مایع شده است می‌باشد.
  • اما اصلی ترین ایرادی که به این سیستم وارد است، یعنی همان علتی که موضوع اصلی این مقاله است، این می‌باشد که به علت نازک بودن این لوله‌ها، امکان گرفگی و پلمپ شدن لوله وجود دارد که تعمیر آن هم اصلا کار آسانی نیست، که در ادامه بیشتر راجع به گرفتگی لوله و کاری که در این هنگام باید انجام دهید، می‌پردازیم.

همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که تنها زمانی می‌توانید از لوله مویی استفاده کنید که کمپرسور شما از نوع کمپرسور بسته، یا نا‌پیوسته باشد، در غیر این صورت، باید از سایر جایگزین‌ها برای شکستن اختلاف فشار استفاده نمایید.

 

 

سایز لوله مویی در کولر‌های مختلف

همانطور که در قبل‌تر هم گفتیم، لوله مویی کولر گازی قابلیت تنظیم ندارد و باید طبق قدرت موتور و فشار کمپرسور، طول و قطر لوله با استفاده از روابط ریاضی و مهندسی، تعیین شود.

برای کولر 36000، لوله مویی به قطر 9 cm و طول 85 cm مناسب است،

کولر 32000، لوله مویی به قطر9 mm و طول 75 cm.

کولر 30000، لوله مویی به قطر 8 mm و طول 100 cm.

کولر 24000، لوله مویی به قطر 8 mm و طول 100 cm.

کولر14000 لوله مویی به قطر 2.3 mm و طول 150 cm.

کولر12000 لوله مویی به قطر 2.1 mm و طول 180 cm.

کولر6000 لوله مویی به قطر 1.6 mm و طول 220 cm.

کولر5000 لوله مویی به قطر 1.4 mm و طول 180 cm.

کولر4000 لوله مویی به قطر 1.4 mm و طول 275 cm.

(منظور از قطر، قطر داخلی لوله است)

 

تمامی این ابعاد به شکل تقریبی می‌باشند و برای کولر‌های دو یونیته محاسبه شده‌اند و برای کولرگازی‌های تک یونیته این ابعاد، تفاوت دارد. البته محاسبه‌ی ابعاد لوله، با نرم‌افزار‌های مربوط به این کار به راحتی قابل محاسبه است، همچنین ممکن است ابعاد لوله مویی در برند‌های مختلف متفاوت باشد. این ابعادی که در بالا گفته شد، به شکل کلی هستند تا با حدود رابطه‌ی قدرت کولر و قطر و طول لوله مویی، آشنا شوید.

سایز لوله مویی

علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی

از اصلی‌ترین مشکلاتی که گرفتگی لوله مویی کولر گازی ممکن است به وجود بیاورد، این است که دستگاه به اصطلاح آمپر بزند، حال این آمپر زدن به چه معناست؟ در واقع کولر برای اینکه شروع به کار کند، باید آمپراژ در کندانسور به وجود بیاید یعنی جریان از آن عبور کند، حال اگر لوله گرفتگی داشته باشد، باعث می‌شود جریان، بیش‌ از اندازه در کندانسور وارد شود. همچنین قطعه‌ای به نام مدارشکن در کولرگازی استفاده می‌شود که هنگامی که آمپراژ تا حد زیادی بالا برود، این دستگاه جریان برق را به شکل خودکار قطع می‌کند؛ به همین پدیده که آمپراژ از یک حدی بالاتر برود، اصطلاحا گفته می‌شود کولر گازی، آمپر زده است. آمپر زدن ممکن است خسارات زیادی را به دستگاه وارد کرده و مشکلاتی از قبیل پریدن فیوز ساختمان، پریدن فیوز کولرگازی، داغ شدن کمپرسور و در نهایت خراب شدن موتور کولرگازی را در پی داشته باشد.

 

به دلایلی که عرض کردیم، در هر زمانی مواردی مثل خاموش شدن ناگهانی کولر و یا پریدن فیوز را شاهد بودید، باید به مسدود شدن لوله مویی کولر، شک کنید. یا اگر کم شدن قدرت و توانایی سرمایش و گرمایش دستگاه هود را شاهد بودید، در صورتی که مشکل با سرویس دوره‌ای نیز حل نشد، احتمالا مجبور هستید کمپرسور کولر را تعویض کنید که به تبع آن، لوله مویی را نیز باید تعویض کنید.
گرفتگی لوله مویی کولر گازی بیشتر به دلیل کثیف شدن کندانسور به وجود می‌آید. به دلیل راه داشتن کندانسور به لوله مویی، ممکن است کثیفی‌ها وارد لوله شده و باعث گرفتگی شود.

علائم گرفتگی

تعمیر و یا تعویض لوله مویی

چیزی تحت عنوان تعمیر لوله مویین کولرگازی برای زمانی به کار برده می‌شود که آسیبی در اثر ضربه و یا یک اتفاق پدید آمده باشد تا شاید قابلیت تعمیر داشته باشد. اما هر زمان که نیاز به تعویض کمپرسور داشته باشید، باید لوله مویی را نیز تعویض کنید و لوله‌ای متناسب با کمپرسور را تهیه کنید، همچنین در صورت گرفتگی لوله مویی نیز، نیاز است که تعویض شود. اما تعویض لوله مویی کولر گازی کار ساده‌ای نیست و در صورتی که بخواهید این کار را انجام دهید، نیاز خواهید داشت به نیروی متخصص و با تجربه که سابقه‌ی کافی در این زمینه را داشته باشد.

گروه ابتکار سرویس با دارا بودن مجرب‌ترین تکنسین‌ها، توانایی هرگونه تشخیص وجود مشکل در لوله مویی کولر گازی را دارا بوده و در صورتی که نیاز به تعویض این قطعه داشتید، در هر زمانی از سال، آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد. کافی است از طریق صفحه تماس با ما و یا ارتباط تلفنی درخواست خود را با ما درمیان گذاشته تا متخصصین ابتکار سرویس در سریع‌ترین زمان در محل شما برای خدمت رسانی حاضر شوند.

 

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

  1. محسن آگوست 10, 2021 at 3:35 ب.ظ - Reply

    سلام . سوال از کارسناش فنی دارم. لطفا لطفا راهنمای.
    من بک کولر ۳۶۰۰۰ یخچالی با موتور روتاری دارم که سال قبل به دلایلی لوله گاز برگشتش شکست و وصله و جوشکاری کردم. ولی امسال اوایل تابستون موتورش سوخت. به توصیه دوستان موتور اسکرول روش نصب کردم و لوله مویی رو ۷۵ هم تنظیم شد. ولی باز موتور بعد از روشن شدن. زیر بار میخابه. و فقط در صورتی کار میکنه که شیر کوچبک گاز کولر رو ببنیدیم تو فشار بره و سریع باز کنیم که موتور کار کنه دوباره. و باز هم بعد از هر بار خاموش روشن کردن همین برنامه. مشکل کار کجاست؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  2. اکبر جولای 29, 2022 at 6:35 ق.ظ - Reply

    سلام
    منم کولرم همین مشکل رو داره آیا متوجه ایرادش شدید منم راهنمایی کنید ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

  3. عارف مشکوری آگوست 31, 2022 at 7:35 ب.ظ - Reply

    سلام
    بنده اهواز هستم و مشکلی واسه کولرم پیش آمده ولی متاسفانه اینجا تعمیرکارها نتونستن بفهمند که مشکل چیه
    کولر ۳۶ هزار اسپیلت گری است و از پارسال یه مشکلی براش پیش اومده و اون اینکه اگر کولر بمدت بیش از ۲ روز خاموش بمونه و بخوام روشنش کنم کمپرسور سریع اولود میکنه بطوریکه نور چراغهای خونه یه لحظه ضعیف میشه و بعدش کمپرسور روشن نمیشه
    اتفاقی متوجه شدم که معمولا آخر شب یا اول صبح که هوا خنکتره و ولتاژ کمی بیشتره ، روشنش کنم و بدون هیچ مشکلی راحت روشن میشه و آمپرش نرمال و خنکیش عالیه و بعدش اگر خاموشش کنم و روشنش کنم بدون هیچ مشکلی استارت میشه
    مشکل فقط زمانیه که کولر بیش از ۲ روز خاموش بمونه
    تا الان چندبار تعمیرکار اومده و خازن را تعویض و گاز را تخلیه و گازگیری مجدد کردن ولی مشکل حل نشد
    خودم فکر میکنم که یه عیب یا گرفتگی توی سیستم وجود داره.
    لطفا کمکم کنید
    ممنون

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید