دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

انواع مختلفی از آبگرمکن‌ها در بازار یافت می‌شوند اما آبگرمکن‌های دیواری بوتان را می‌توان یکی از پرمصرف‌ترین آن‌ها بین خانواده‌های ایرانی دانست. از این رو امروز می‌خواهیم راجع به دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان بیشتر توضیح داده و شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

دیافراگم‌ها جز لوازم مهم آبگرمکن‌ها محسوب می‌شوند و لازم است که وظیفه و نحوه‌ کارکرد این قطعه را بدانید. یکی از مهم‌ترین پارامترها در آشنایی با این قطعات، دانستن نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان می‌باشد که در ادامه به‌طور مفصل آن را توضیح خواهیم داد.

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

دیافراگم آبگرمکن چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

قبل از این که درباره نحوه‌ی عملکرد این قطعه بخواهیم توضیح دهیم، باید با وظایف آن آشنا شوید. دیافراگم‌ آبگرمکن، قطعه‌های پلاستیکی حساسی می‌باشند که دو سطح را از یک دیگر جدا می‌کنند. در تمام آبگرمکن‌های دیواری، اساس کار سیستم اصلی آن‌ها، فشار آب است. در نتیجه این قطعه را که در عمل نوعی حسگر فشار می‌توان دانست، با کم و زیاد شدن فشار آب، نقش مهمی در خاموش و روشن شدن آبگرمکن دارد.

 

 

در آبگرمکن‌های دیواری، فشار آب ورودی به دستگاه، با دیافراگم برخورد می‌کند و این قطعه طی فعل و انفعالاتی سبب باز شدن مسیر گاز در لوله‌ها شده که نتیجه‌ی آن تشکیل شعله در آبگرمکن می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که خرابی دیافراگم سبب می‌شود تا گاز در آبگرمکن جریان پیدا نکند و به دنبال آن شعله‌ای نیز روشن نشود. اگر شعله آبگرمکن روشن نشود، آبی نیز گرم نخواهدشد. با این تفاسیر می‌توان دیافراگم را جز اصلی‌ترین قطعات در آبگرمکن‌ها دانست که با دانستن نحوه تعویض آن‌ها، در مواقع خرابی و خاموش شدن آبگرمکن، مشکل را می‌توانید حل کنید.

دیافراگم آبگرمکن چیست

دیافراگم‌ها فشار خیلی بالایی را مجبور به تحمل هستند؛ به طوری که در آبگرمکن‌های دیواری خانگی، این فشار حداقل ۱۰۰ واحد می‌باشد. از این رو آن‌ها را از جنس لاستیک اتیلن-پروپیلن می‌سازند تا توانایی تحمل این فشار را داشته‌باشند. شکل ظاهری آن‌ها در تمام آبگرمکن‌ها ثابت نبوده و بر اساس شکل ظاهری رگلاتور آب آبگرمکن تغییر می‌کند.

 

خدمات پیشنهادی : تعمیر آبگرمکن

 

نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن

دیافراگم آبگرمکن نیز مانند دیگر قطعات حساس آبگرمکن می‌باشد که تعویض آن‌ها نیاز به تخصص دارد. باز هم عرض می‌کنیم که اگر آدم دست به آچاری نیستید، پیشنهاد ما کمک گرفتن از یک تکنسین ماهر می‌باشد تا از بُروز خرابی‌های بزرگ‌تر، بر اثر تشخیص و حرکت اشتباه، جلوگیری شود.

اما اگر خودتان آدم فنی بوده و می‌خواهید نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان را بدانید، مراحل زیر را با دقت مطالعه کنید.

  • در اولین مرحله شیر ورودی آب به رگلاتور آبگرمکن را ببندید. در غیر این صورت باز کردن لوله‌های رگلاتور و دست‌یابی به دیافراگم غیرممکن خواهدبود.
  • تمام اتصالات آبگرمکن از جمله لوله‌ها و شلنگ‌ها را باز کنید. در طی این مرحله بسیار دقت داشته‌باشید تا لوله‌ای نشکند و شلنگی سوراخ نشود.
  • پیچ‌های نگهدارنده‌ی آبگرمکن به دیوار را باز کرده و آبگرمکن را روی یک سطح صاف قرار دهید.
  • در این مرحله با استفاده از پیچ‌گوشتی چهارسوی مناسب، پیچ‌های کاربراتور را باز کنید تا به دیافراگم دسترسی پیدا کنید.
  • حال می‌توانید دیافراگم فرسوده را باز کرده و دیافراگم نو را جایگزین آن کنید.
  • تمام مراحل بالا را به طور برعکس انجام دهید و پیچ‌هارا ببندید و سپس اتصالات را وصل کرده و در نتیجه آبگرمکن را جای خود قرار دهید.
  • پس از تعویض دیافراگم و وصل کردن شیر گاز، آبگرمکن را روشن کرده و بررسی کنید تا نشتی نداشته‌باشد. برای این کار محلول آب‌ و کف مایع دستشویی خیلی کمکتان خواهدکرد.

توجه داشته‌باشید که هرگز از آتش کبریت و فندک برای نشت‌یابی استفاده نکنید.

در طی انجام مراحل بالا و نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان ، بیشتر توجهات و اتصالاتی که باز خواهدشد، متعلق به رگلاتور آب می‌باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام سرویس رگلاتور، اقدام به تعویض دیافراگم کنید.

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

نکات مهم در هنگام تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

در هنگام تعویض دیافراگم آبگرمکن، باید با دقت فراوان این کار را انجام دهید و تمام نکات را رعایت فرمایید تا علاوه‌بر تعویض صحیح، به قطعات دیگر و وابسته به دیافراگم آسیبی وارد نشود.

 

 

بعد از گفتن کلیات نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان در قسمت قبل، در این قسمت شما را با نکات و جزئیاتی که رعایت آن‌ها ضروری است، آشنا می‌کنیم.

  • یکی از نکاتی که حتماً باید رعایت شود، عدم قیچی کردن منگوله این قطعه در هنگام تعویض است.( تنها در صورتی که قصد دارید دیافراگم آبگرمکن بوتان را روی آبگرمکن سینجر نصب کنید، منگوله آن را حذف کنید.)
  • در هنگام نصب دیافراگم جدید، توجه داشته‌باشید تا قطعه را برعکس نصب نکنید. در این صورت آبگرمکن روشن نخواهدشد.
  • در هنگام تعویض دیافراگم، رگلاتور را هم سرویس کنید.( اگر آبگرمکن شما سینجر بوده و قصد دارید دیافراگم آن را تعویض کنید، حتماً اورینگ‌ها و بوش‌های پلاستیکی رگلاتور آب را نیز تعویض کنید.)
  • دیافراگم آبگرمکن بوتان بر روی آبگرمکن سینجر قابل نصب بوده اما برعکس آن امکان‌پذیر نیست. پس به هیچ عنوان دیافراگم سینجر را روی برندهای دیگر مثل بوتان و لورچ‌ و… نصب نکنید.

نکات و نحوه تعویض واشر دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتانواشر دیافراگم

یکی از اجزای مهم در دیافراگم‌ها، واشرهای آن‌ها است که در صورت فرسوده شدن، با باز کردن شیر آب گرم، مشعل آبگرمکن دیواری روشن نخواهدشد. همین عامل سبب شده تا در این بخش شما را با نحوه تعویض لاستیک دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان آشنا کنیم.

• در ابتدا توجه داشته‌باشید که بدون دست زدن به پیچ تنظیم دیافراگم، اقدام به تعویض واشر آن کنید.

• سپس برای این که از خرابی واشر لاستیکی مطمئن شوید، به کمک یک پیچ‌گوشتی، به میله بین دو کاربراتور فشار وارد کنید. اگر واشر سالم باشد، با این فشار مشعل آبگرمکن باید روشن شود.

• هنگام تعویض واشر دیافراگم، حتماً ورودی آب به کاربراتور رسوب‌زدایی کنید.

• در هنگام تعویض واشر، شیر آب و گاز آبگرمکن را ببندید. بعد از باز کردن کاربراتور، می‌توانید واشر دیافراگم را تعویض کنید.

• در هنگام خرید واشر دیافراگم حتماً مدل و نوع آبگرمکن خود را مورد توجه قرار دهید؛ چرا که واشر آبگرمکن‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت‌اند.

 

 

عوامل خرابی دیافراگم

همان‌طور که اشاره کردیم، دیافراگم قطعه‌ای حساس در آبگرمکن‌ها است و مراقب باشید تا در هنگام تعویض واشر یا بررسی سلامت آن، آسیبی به خود دیافراگم وارد نشود.

اساس کار این قطعه فشار آب ورودی به آبگرمکن می‌باشد و کم و زیاد شدن این فشار یکی از عمده عوامل خرابی دیافراگم‌ها می‌باشد. بدین صورت که اگر فشار آب زیادی بالا برود و یا دبی آب به طور ناگهانی افزایش پیدا کند، دیافراگم آسیب می‌بیند و خرابی آن، قطع جریان گاز و خاموش شدن شمعک را به دنبال دارد.

همچنین این قطعه مصرفی می‌باشد و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. در نتیجه فرسودگی خود دیافراگم یا واشر آن از دیگر عوامل خرابی آن‌ها است.
عامل دیگری که می‌توان نام برد، برخورد پیچ‌گوشتی یا اشیا نوک تیز، مخصوصاً زمان بررسی سلامت واشر آن‌‌ها، با بدنه دیافراگم‌ها می‌باشد.

 

 

نحوه تشخیص خراب بودن دیافراگم

از مهم‌ترین راه‌های تشخیص خراب بودن دیافراگم، روشن نشدن شمعک می‌باشد. زمانی که دیافراگم خراب باشد، هرچقدر هم که فشار آب مناسب باشد، دیافراگم میله‌ی بین دو کاربراتور را حرکت نمیدهد. حرکت میله مذکور سبب باز شدن جریان گاز می‌شود. پس اگر حرکت نکند جریانی گازی به شمعک نخواهدرسید.

گرم نشدن آب خروجی از شیر آب گرم نیز می‌تواند از دیگر را‌های تشخیص خراب بودن دیافراگم باشد. البته این مشکل دلایل گوناگونی دارد و بهتر است که ابتدا سراغ جرم‌گیری و رسوب‌زدایی آبگرمکن و لوله‌ها بروید. اگر باز هم مشکل برطرف نشد، سلامت دیافراگم را بررسی کنید.

 

 

سخن آخر

امروز در این مقاله شما را با یکی از مهم‌ترین قطعات آبگرمکن‌ها آشنا کردیم. شما با دانستن ساختار، وظایف و نحوه عملکرد آن‌ها، اهمیت دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان و دیگر برندها را بهتر درک کردید. در ادامه عواملی که باعث خرابی دیافراگم‌ها می‌شوند را معرفی کرده و راه‌های تشخیص خرابی آن‌ها را توضیح دادیم تا در صورت خرابی آن‌ها، با مطالعه قسمت‌های نحوه تعویض دیافراگم یا واشر آن‌ها، به راحتی آن‌ها را تعویض کنید.
امیدواریم این مقاله مفید بوده‌باشد و در صورت مشاهده علائم خرابی دیافراگم آبگرمکن، با استفاده از این مطلب، آن‌ها را بتوانید تعویض کنید.

همچنین در صورت نیاز، شما می‌توانید با متخصصان ابتکار سرویس تماس گرفته یا درخواست خود را از طریق صفحه تماس با ما ثبت کنید. تا متخصصان ما در اسرع وقت در محل شما برای خدمت رسانی حاضر شوند. ابتکار سرویس نمایندگی تعمیرات انواع آبگرمکن و پکیج بوتان و سایر برندها می‌باشد.

 

نوشته‌های تازه

شاید این مقاله ها را بپسندید

Comments

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی | تعمیرات یخچال و فریزرماشین لباسشوییماشین ظرفشوییفر و مایکروفرپکیج دیواری آبگرمکنکولر گازی و اسپیلت

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

برند خدماتی ابتکار سرویس ارائه خدمات به مخاطبین خود بصورت آنلاین را آغاز کرده و در تلاش برای ارائه هرچه بهتر خدمات سرویس وسایل برقی و غیر برقی در منازل و ادارات می باشد. ابتکار سرویس با بهره گیری از منابع انسانی متخصص در حوزه تعمیرات وسایل با مزیت مشتری مداری از حیث مالی و زمانی پیوسته در حال بهبود و توسعه خدمات قابل ارائه خود جهت برطرف کردن هرچه بیشتر نیازهای شما مخاطبین عزیز می باشد.

تماس مستقیم : 02144624589

فرم درخواست تعمیر

به زودی کارشناسان ما با شما تماس خوهند گرفت
خطا.اطلاعات به درستی وارد نشده است.لطفا مجددا بررسی کنید